|
עמוד:14
יצירת מילים על ידי הרכבת מילים ( הלחם ) למורה אחת הדרכים ליצירת מילים בעברית החדשה היא הרכבת שתי מילים למילה אחת . לפעמים תוך כדי ההרכבה נשמטים הגאים ואותיות מאחת המילים או משתיהן ( למשל : המילה רמזור שנוצרה מהרכבת המילים רמז ואור , ( ולפעמים שתי המילים המורכבות רק נצמדות זו לזו ( למשל : המילה חידק שנוצרה מהמילים חי ודק . ( זהו " פטנט" חדש יחסית ליצירת מילים , שהחל עם תחיית הלשון . כך נוצרו המילים מגדלור ( מג דל המאותת בעזרת אור , ( מדחם ( מכשיר המודד חם , ( מדרחוב ( צירוף של מדרכה ורחוב ) וכו . ' התופעה המוקדמת להלחמים , הצמדה של שתי מילים , הופיעה כבר בתנ"ך ( איפה , בליעל , כאשר , ( ... אך התופעה אינה אופיינית לעברית . הדרך הזאת ליצירת מילים רווחת בעיקר בפרסום וברעיונאות ופחות כדרך רגילה ליצירת מילים בעברית . הנה כמה דוגמאות למילים שהן הלחמים בעברית : דחפור ( דוחף + חופר ) קולנוע ( קול + תנועה ) קניון ( קנייה + חניון ) זרקור ( זורק + אור ) קרנף ( קרן + אף ) רמקול ( רם + קול ) רכבל ( רכבת + כבל ) אופנוע ( אופן + נוע ) כדורגל ( כדור + רגל ) פלאפון ( פלא + טלפון ) כספומט ( כסף + אוטומט ) שלדג ( שולה + דג ) מחזמר ( מחזה + זמר ) מונית ( מכונית + מונה ) תקליטור ( תקליט + אור ) במהלך המוצע כאן נציג לילדים את התופעה כפי שהיא באה לידי ביטוי במציאות שסביבם ( שלט בעיר או פרסומות בעיתונים , ( מבלי לגלות להם מראש מה התופעה , ולאחר שיבינו אותה נבקש מהם ליצור הלחמים בעצמם . מבקשים מהילדים להסתכל בשלט שבעמוד 16 ולהגיד איך קוראים את המילה רכבל ( שאינה מנוקדת . ( סביר להניח שחלק מהילדים יגידו רכבל וחלק יגידו רכבל . שואלים אותם איך יודעים מה נכון ? מגלים להם שהמילה הזאת מורכבת משתי מילים שהם מכירים - רכבת וכבל , ולכן נכון להגיד רכבל ( אין צורך שהילדים יידעו את המילה הלחם . ( מבקשים מהם לחפש בשלט שבעמוד 16 עוד מילים המורכבות משתי מילים ולשער מה הן המילים המרכיבות אותן . רושמים על הלוח את כל המילים שהן הלחם המופיעות בשלט ובפרסומת : רכבל , מדרחוב , מגדלור , כדורגל , קניון , קולנוע . ליד כל מילה רושמים את המילים המרכיבות אותה .
|
|