|
עמוד:3
תיאור היחידה יחידה זו , בשונה מהיחידות האחרות באוגדן , מטפלת במטה-לשון . היא אינה מתבססת על טקסט ומציעה טיפול בו ובשכמותו , אין בה עיסוק בשיפור מיומנויות היסוד , אלא היא מציגה טקסט שמספר על העברית ועל התחדשות הדיבור בה כנקודת מוצא ליצירת מילים . היחידה הזו אינה לינארית . אמנם חשוב לקרוא ראשית את הטקסט המרכזי , המספר על התחדשות השפה , כדי לקבל תמונת רקע , אבל שאר חלקי היחידה הם מודולריים . היחידה מזמנת עבודה בקבוצות וחזרה והשוואת תוצרים במליאה , ואחר כך חזרה לעבודה בקבוצות על נושא אחר מתוך הנושאים המטופלים בה . ביחידה זאת מוצגים לתלמידים כמה דרכים ליצירת מילים חדשות , והם יוכלו להתנסות בהן ממש כפי שהתנסו בן יהודה וביאליק בשעתם . הבנת התופעה הלשונית שהביאה ליצירת מילה זו או אחרת תביא בכנפיה גם הבנה משמעותית יותר של מילים בשפה , מילים שהילדים אולי לא מכירים , אבל יכולים להבין אותן על ידי ניתוח המרכיבים שלהן ועל ידי השוואתן למילים בעלות מבנה דומה . הטקסט המרכזי ביחידה הוא טקסט מידע לילדים על התחדשות השימוש בשפה . לאחר קריאתו והבנתו יוכלו הילדים להתנסות בשלוש דרכים ליצירת מילים : יציקת שורש למשקל , הוספת סיומת הקטנה ( ון , ית , ( הלחמים . בשונה מהיחידות האחרות , בכל תת יחידה יש דפים למורה ודפים לתלמידים . בכיתות שיש בהן מקרן-מחשב אפשר להציג את העמודים לתלמידים על הלוח . בכיתות אחרות יש להדפיס את העמודים המיועדים לילדים ולחלק אותם לקריאה ולעבודה עליהם . אחרי עבודה על הטקסט המרכזי אנו ממליצים לחלק את הכיתה לשלוש קבוצות , וכל קבוצה תטפל בדרך אחת ליצירת מילים . אחר כך יהיה אפשר להציג את התוצרים זה לזה במליאה . אפשר גם לעשות סבב בין הקבוצות , כך שכל קבוצה תתנסה בכל אחת מהדרכים , ואחר כך יהיה מעניין לראות את התוצאות השונות של כל קבוצה . שיקולים בבחירת הנושא והקשר להוראה כפי שמנוסח בתכנית הלימודים לחינוך לשוני , "ההתבוננות והחשיבה על השפה ועל השיח מקדמות את הבנתם של מבנה הלשון והשיח ושל האמצעים הלשוניים בטקסטים שונים , ומקנות מערכת מושגים לשוניים ושימוש תקין בשפה . " ( שם , עמ' ( 68 העיסוק בשפה , הלימוד עליה , תורם לשכלול השימוש בה . ילדים יקראו ויכתבו טוב יותר , אם יתנסו , בנוסף להתנסות המכוונת והנבדקת , ב"מיני" תהליכים דומים לאלה המתרחשים באופן טבעי ומפתחים את השפה . אירועים כמו שנת השפה העברית , חודש העברית בבית הספר , יום אליעזר בן יהודה , יום ח"נ ביאליק ועוד , יכולים להיות הקשר לעיסוק ביחידה זו .
|
|