עמוד:18

הצעה לפעילות סיכום הילדים יכולים לחזור לטבלה , להשלים או לתקן את מה שכתבו באשר למה שיקרה בעתיד . הבחנה במאפיינים תרבותיים באמצעות הלשון כשקוראים ספר חשוב לדעת את הרקע לעלילה . התבוננות בתוכן הפרק ובלשון מבליטה את האפיונים של התרבות שעלילת הספר נטועה בה ושל הזמן שהספר נכתב ( גרמניה , לפני כ80- שנה : ( א . בגרמנית , שפת המקור של הספר , מקובל שאין פונים למבוגרים בשמותיהם הפרטיים , אלא אם הם בני משפחה או מכרים קרובים מאוד . כאשר תלמידי בתי הספר פונים למורים שלהם הם מקדימים לשמותיהם את המילים "מר , " "גברת" או "עלמה" ( גברת צעירה . ( בעקבות קריאת הפרק קריאה בקול והמחזה קריאה בהנגנה ( אינטונציה ) נכונה מעידה על הבנה של הטקסט . המחזה של שיחה שאינה כתובה בפרק מחייבת את הילדים לנבא מה יקרה על פי המידע המצוי בפרק . מבקשים מזוגות של ילדים לקרוא בקול לפני הכיתה חלקים מהשיחה בין פצפונת למר ברמזר , מנחים אותם לחשוב על הדרך שבה כל דמות משמיעה את דבריה - בכעס , בשקט , בביישנות וכו . ' אחרי קריאה קולית של כל זוג מבקשים מהכיתה משוב על הקריאה . הצגה בזוגות : חלק מהזוגות יציגו את השיחה בין מר ברמזר לאנטון אחרי הפגישה של מר ברמזר עם פצפונת . לפני ההמחזה כדאי להוביל את התלמידים להשערות על התוכן האפשרי של השיחה בין המורה לתלמידו . בשיחה המומחזת יהיה אפשר להרגיש את השינוי ביחסו של המורה לאנטון . זוגות אחרים יציגו שיחה בין אנטון לפצפונת לאחר הפגישה של אנטון עם מר ברמזר , ובה אנטון יספר לפצפונת על השינוי ביחסו של מר ברמזר אליו בבית הספר ( הוא גם יכול לתמוה מדוע קרה השינוי , ומעניין מה תהיה תגובתה של פצפונת לתמיהה זו . (

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר