עמוד:11

הכנה לקריאת הפרק קריאת פרק מתוך ספר היא סיטואציה מלאכותית במידה מסוימת , שהרי בדרך כלל קוראים ספר מתחילתו . עם זאת , פרקים מתוך ספרים הם טקסטים שכיחים במקראות , ויש טעם להסב את תשומת לב הילדים למיוחד בסוג ההתנסות הזה . המיומנויות שהילדים ירכשו תוך זיהוי המידע הקיים בפרק וזיהוי הפרטים החסרים בו ישרתו אותם גם בהתמודדות עם טקסטים במצבים אחרים . גם כשבוחרים לעסוק בפרק אחד מתוך ספר , ראוי להציג את הספר השלם ולעסוק בו במידה זו או אחרת של יסודיות , שהרי לספר השלם - לגיבוריו , לעלילתו , לרקע שלו - יש נוכחות בפרק הנבחר . יש כמה אפשרויות לעשות זאת : א . לקראת המפגש המתוכנן עם הפרק קוראים בכל יום באוזני הילדים פרק בספר , עד שמגיעים לפרק שבו מתכוונים להתמקד ( הפרק השמיני , הפרק שבו דנה היחידה הזאת . ( הילדים יזכו בחוויה של קריאה איכותית , נינוחה , שאינה נקשרת למשימות לימודיות , יכירו את הסיפור תוך כדי האזנה מהנה ויגיעו אל הפרק הנדון מתוך תחושה של הבנת המתרחש , קרבה לגיבורים וסקרנות להמשך . ב . מבקשים מהילדים לקרוא ( בבית או בכיתה ) את פרקי הספר עד לפרק המיועד לקריאה וללימוד בכיתה . התנאי לכך הוא כמות מספקת של ספרים בכיתה ( אם מספר הספרים בכיתה יהיה כשליש ממספר הילדים , כל הילדים יוכלו לקרוא את הספר זה אחר זה , ( או כמות מספיקה של עותקים בספרייה הציבורית . ( בכיתה שיש בה אחוז גבוה של מתקשים בקריאה או של ילדים שאין להם הרגלי קריאה יעילים כדאי לשקול אם נכון לבחור באפשרות זו ( . ג . מתחילים בעיסוק בפרק בלי קריאה מקדימה , ונותנים לילדים מידע קצר בעל פה על עלילת הסיפור והרקע שלה ( של סוגה , של תקופה וכו . ( ' מזכירים את הדמויות הרלוונטיות ומדגישים את השלב בסיפור שאליו " נכנסים" עם קריאת הפרק המיועד . אפשרות זו היא המורכבת ביותר , ולכן נתמקד בה ונפרט את שלביה .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר