|
עמוד:2
מבוא " מפגש עם יצירה ספרותית בבית הספר אמור לזמן לתלמידים חוויות והתנסויות אסתטיות ורגשיות ולאפשר לכל אחד מהם לבנות את עולם הטקסט האישי בהתאם לידע שלו , לניסיון העבר ולאישיותו . " כך מצוין בתכנית הלימודים בחינוך לשוני , וכך נהוג לבסס את העיסוק בטקסט הספרותי בבית הספר זה דורות אחדים . הספרות עוזרת לקוראים לגייס ולגבש את ניסיון העבר ואת מרכיבי האישיות , והמפגש עם טקסט ספרותי מרחיב את הניסיון של הקורא , בייחוד הקורא הצעיר , ומוסיף רבדים נוספים לרכיבי אישיותו . בניגוד לסוגי קריאה אחרים , הקשורים לתחומי ידע מסוימים , הקריאה האסתטית פונה לאישיותו השלמה של הקורא . הקריאה בטקסט הספרותי במסגרת הבית ספרית אינה דורשת גורם מזמן כלשהו . היא תמיד אקטואלית ותמיד קשורה לחיי הקוראים . יחד עם זאת , חשוב לזכור שביחידה הזאת מציעים לתלמידים רק קטע קצר מתוך היצירה הספרותית . במפגש ראשוני ומצומצם זה לא תמיד אפשר לגשת אל הטקסט בגישה אסתטית . ייתכן שדווקא הגישה העיונית תתפוס את קדמת הבמה ותשתלט על הקריאה , מתוך הצורך של הקורא הצעיר ללמוד את נתוני ההקשר : מאפייני הדמויות , כללי ההתנהלות בבית הספר בתקופה ובמקום שונים מהמוכר וכו . ' " פצפונת ואנטון" הוא אחד מספריו הידועים ביותר של אריך קסטנר , ( 1974-1899 ) סופר , מחזאי ומשורר גרמני . קסטנר כתב גם למבוגרים , אבל נודע בעולם כולו בעיקר בזכות ספריו הנפלאים לילדים - אמיל והבלשים , שלושים וחמישה במאי , הכיתה המעופפת , אמיל ושלישיית התאומים , אורה הכפולה , האיש הקטן , האיש הקטן והעלמה הקטנה , עצרת החיות , מעשיות טיל אוילנשפיגל ואחרים . במבוא לספר קסטנר מספר כי קרא בעיתון ידיעה בת עשרים שורות על מקרה דומה , ושמר אותה כדי להפוך אותה לספר . לאלה השואלים אם המעשה אכן קרה הוא מסביר : " זה לא משנה אם הסיפור קרה או לא קרה . העיקר שהוא אמיתי ! סיפור הוא אמיתי אם הוא יכול היה לקרות ממש כפי שמספרים אותו . את זה הבנתם ? אם הבנתם את זה , הרי הבנתם כלל חשוב מאוד באמנות " . מיכאל דק , שתרגם את הספר מחדש לעברית עדכנית , אומר בין היתר בהקדמה לספר : ... " ויש דברים שבכלל לא השתנו מאז שהספר נכתב : אנשים רעים יש בכל מקום ולא כל כך קל למצוא אהבה אמיתית , אבל אין כמו חבר או חברה טובים כדי לעשות את החיים יפים יותר " . יעדי החינוך הלשוני הבאים לידי ביטוי ביחידה זו : גילוי משמעויות גלויות ומשתמעות ביצירה תוך זיהוי נושאים , רעיונות ומסרים בה ; הבנת קשרים ( סיבות ותוצאות ) בין אירועים שונים בעלילה בטקסט ספרותי ; אפיון הדמויות שביצירה ; הרחבת משמעות היצירה על ידי קישורה לעולמם של הקוראים ועל ידי קישורה ליצירות אחרות ; בניית הקשרים בין רכיבי הלשון ( מילים , תופעות לשוניות ) לבין אסטרטגיות של הבנה . 1 תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית - שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי ( תשס"ג . ( משרד החינוך , התרבות והספורט . Special Interest Group : http : // www . wilstapley . com / LCS / index . html Language Classroom . Werner Delanoy ( University of Klagenfurt , Austria ) , ( 1997 ) . Teacher Mediation and Literature Learning in the
|
|