עמוד:170

שאלות סיכום 1 סרטטו טבלה ובה : שני טורים - בליה מכאנית ובליה כימית , ושלוש שורות - אקלים טרופי , אקלים מדברי , אקלים קר . השלימו את הטבלה וציינו אילו תהליכי בליה , מכאניים וכימיים , אופייניים לכל אזור . הסבירו מדוע כל תהליך אופייני לאזור שציינתם . 2 בשני אגני ניקוז דומים בממדיהם ובנויים מאותו מסלע - ציינו את ההבדלים בעוצמת הזרימה ואת צורות הנוף שייווצרו בעמקי נהר שמאפייניהם : א . אקלים גשום מאוד מול אקלים יבש . ב . מדרונות מכוסים בצמחייה מול מדרונות חשופים . ג . הפרש גובה גדול בין המקומות הגבוהים לבין בסיס הסחיפה , מול הפרש גובה קטן ביניהם . 3 היכן תיווצר קרקע עמוקה ופורייה - באקלים טרופי או באקלים מדברי ? הסבירו מדוע . 4 אילו שינויים יחולו בתהליך עיצוב הנוף ובהתפתחות הקרקע במדרונות שהיו מיוערים בצפיפות ובוראו עד כדי חישוף ? 5 המכתשים בנגב הם דוגמה להיפוך תבליט . הסבירו מדוע . 6 א . תארו את תהליך ההיווצרות של שרטונות בנהר . ב . מהו ההבדל בין חומר הסחף הבונה את השירטונות לבין חומר הסחף הבונה את פשט הנהר ? הסבירו ממה נובע הבדל זה . ג . באילו תנאי אקלים יופיעו שרטונות נהר בשכיחות גבוהה ? הסבירו מדוע . 7 במשך מיליוני שנים זרמו הנחלים באזורנו מעבר הירדן לכיוון בסיס הסחיפה בים התיכון . כאשר החלה השבירה לאורך בקע הירדן , השתנה מערך הזרימה של הנחלים באזור כולו . תארו את כיווני הזרימה של הנחלים משני צדי הבקע , והסבירו את ההבדלים בין זרימתם לפני היות הבקע וכיום . התייחסו לכיווני הזרימה , לעוצמת הזרימה ולבסיס הסחיפה . 8 א . תארו את השינויים שפעילות האדם יכולה לגרום בעמק הנהר . ב . הביאו דוגמה מאחד מנחלי ישראל . 9 תארו את תהליך ההיווצרות של עמק . U מנו 2 תופעות המעידות על כך שמקורו של סוג עמק זה בעיצוב קרחוני . 10 בישראל מצויות כמה דיונות באזור הדרומי של חוף הים התיכון . א . תארו את תהליך ההיווצרות של הדיונות האלה . ב . הסבירו את התהליכים הגורמים להפחתת החול המגיע לחופי הארץ . ג . הסבירו את הגורמים להתייצבותן של דיונות אלה , ומה הן הפעולות העלולות לגרום להיעלמותן . התייחסו לתהליכים טבעיים ולתהליכים מעשה ידי האדם .

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר