עמוד:175

שגרות לעתים קרובות אנו נדרשים לבצע משימה זהה כמה פעמים באותה תכנית . דוגמה לכך היא הפעולה קליטת קוד אזעקה במערכת אזעקה : עלינו לבצע את הפעולה הזאת כאשר קובעים את קוד האזעקה , כאשר רוצים לדרוך את מערכת האזעקה , וכאשר רוצים לנטרל את האזעקה . לכאורה , הדרך הפשוטה לחזור על משימה זהה היא להעתיק את קבוצת ההוראות המבצעות את המשימה בכל מקום בתכנית שבו המשימה נדרשת . אבל לגישה הזאת ישנם חסרונות בולטים . לדוגמה , אם צריך לבצע שינוי כלשהו בקבוצת הוראות של משימה כלשהי , יש לרשום את השינוי בתכנית בכל מקום שבו מופיעה קבוצת ההוראות של אותה משימה . חיסרון נוסף הוא אורך התכנית : התכנית הולכת ותופחת בכל העתקה של קבוצת הוראות , שביצוען חוזר . מתברר שהדרך ' הפשוטה ' היא בעצם מייגעת למדי , וגם חשופה לטעויות רבות . לכן , הדרך הנכונה לבצע משימה זהה כמה פעמים היא לכתוב שגרה . ( Routine ) שגרה נקראת גם תת-שגרה ( Subroutine ) או פרוצדורה . ( Procedure ) שגרה היא קבוצת הוראות לביצוע משימה החוזרת על עצמה . בכל מקום בתכנית שבו צריך לבצע את המשימה , מפעילים את השגרה , כלומר קוראים ( Call ) לה . לאחר שהשגרה מסתיימת , התכנית מתחדשת על-פי ההוראות הרשומות אחרי ההוראה שקראה לשגרה . לשגרות יש שימוש נוסף : חלוקת תכנית גדולה לתת-משימות , שלכל אחת מהן נכתבת שגרה מתאימה . גישה זו מאפשרת לחלק בעיה כלשהי לתת-משימות , ולהתמקד כל פעם בפתרון שגרה אחת , שהיא חלק מן התכנית כולה . למעשה , כל תת-משימה יכולה להיות שגרה הנכתבת ונבדקת בנפרד , ובסיום מרכיבים את התכנית כולה מן השגרות השונות שנכתבו . בהמשך נציג חלוקת בעיה לתת-משימות במערכת אזעקה . הוראות קריאה לשגרה וחזרה משגרה נתאר עתה את ההוראה לקריאה לשגרה , את ההוראה לחזרה משגרה , וכיצד משתמשים בהוראות האלה לכתיבת תכנית . 1 . 8 תכנות מתקדם בשפת סף

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר