עמוד:146

יחידה — 10 מדורה עם ההורים המורה יקנה ויתרגל בעל פה את אוצר המלים החדש ואת התבניות המופיעים בעמודי ההכנה ( עמוד ים ( 149-148 ויחליט , לפי שיקול דעתו , אם יש להקנות ולתרגל מראש מרכיבים לשוניים נוספים , שאינם מתורגלים בדפים אלה . סדר ההערות שלהלן הוא לפי סדר הופעת המרכיבים הלשוניים ברשימה שבעמוד , 147 ולא לפי סדר ההקניה בשיעורים . שמות עצם שמות העצם בדיחה , בול וציפור מוקנים בעזרת הציורים בעמוד . 148 אש , מדורה , ענף , קרשים וניירות מופיעים בעמוד . 149 ההגדרה המילונית של "מדורה" היא . ערמה של עצים בוערים . ים מופיע בעמוד . 150 פעלים הפעלים אוסף , בוחר , מביא , ומדליק מופיעים בטקסט הראשון ביחידה , בעמוד . 149 אוסף מופיע כאן במשמעות של "אוסף עצים למדורה" ולא במובן של "אוסף בולים" או " מכין אוסף כלשהו . " מדליקים אש , מדורה , נרות , אור וכר . כדאי להסתפק בפועל אחד — להדליק , ולא להוסיף פעלים אחרים הקשורים באש . הפועל עובר , במשמעות של "עובר דירה , " מופיע בפעם הראשונה בעמוד . 150 הפועל מכין מופיע לראשונה בעמוד , 152 בהקשר של הכנת הצגה למסיבה של חנן . כדאי לתרגל את הפועל בהשלמות שונות כגון : מכין שיעורים , אוכל , תכנית , מדורה וכר . שמות תואר בעמוד 149 יש ציור של ענף יבש ושל ענף לא יבש . בטקסט באותו עמוד הילדים מחפשים מקום רחוק מבתים ומעצים . כדאי לתרגל את הצירוף רחוק מ .... מבוגר מופיע כשם תואר בעמוד — 152 מישהו מבוגר . תבניות . 1 נטיית הפעלים בבניין פיעל , גזרת השלמים בזמן עתיד מוצגת בעמוד . 148 כדאי להפנות את תשומת הלב של התלמידים לדמיון בצליל בין שם הפועל ובין הצורה בעתיד . לספר — יספר ; הקידומת בפעלים בעתיד בבניין פיעל היא בשווא י תספר , יספרו וכוי . . 2 זיהוי פעלים בעתיד בבניינים שונים , בגזרות שונות . [ נוסף על צורות העתיד בבניין פעל ( אפעול ) ובבניין פיעל שכבר נלמדו [ . ביחידה זו מופיעים פעלים רבים בעתיד , בלי הקניית כל הנטייה שלהם . הטקסט כתוב במשפטים סתמיים ( גוף שלישי רבים ) בעמוד . 149 התלמידים נדרשים לקשר בין שם הפועל לפועל בהווה ולפועל בעתיד בגוף ראשון רבים : להביא — מביאים — נביא , לבחור — בוחרים — נבחר . התלמידים מזהים את הפועל ולא נדרשים ליצור אותו בכוחות עצמם . כאשר יש דמיון בצליל בין צורות העתיד ובין שם הפועל , כדאי להפנות את תשומת הלב של התלמידים לדמיון ולעודדם להיעזר בכך לזיהוי הפועל . למשל : להביא — נביא , להדליק — נדליק , לשים — נשים . בהמשך היחידה מופיעות צורות של פעלים אלה בעתיד : להיות , לנסוע , לגור , ללמוד , לעשות , להזמין , לאכול , להכין , לתת , להדביק , להרגיש , לבוא , ללכת , לשיר , להביא , לקרוא , ללמד , להציג . יש לעודד את התלמידים לזהות את הפעלים בכוחות עצמם , גם כאשר אין דמיון לשם הפועל . אפשר לשאול איזו מלה מזכיר הפועל החדש , ואפשר להיעזר בהקשר . למשל : נאכל ת 0 וחי אדמה ( עמוד . ( 152 החבורה תעשה לחנן מסיבה ( עמוד . 3 . ( 153 מקווה ש ,... פוחד ש ... ( משפטי מושא . ( בעמוד 150 חנן כותב ! אני פוחד שלא יהיו לי שם חברים . בספר הזיכרונות של ילדי החבורה ( עמוד ( 154 כתוב , למשל 1 אני מקווה שתרגיש טוב בחיפה . . 4 חזרה על משפטי תנאי בעתיד . . 5 חזרה על משפטים סתמיים — גוף שלישי רבים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר