עמוד:76

ארוגים חומריו המציאותיים או הדמיוניים . הסיפור האופייני בנוי בדרך-כלל על-פי תבנית קבועה , המכילה את הרכיבים : פתיח / הרקע : הצגת הדמויות , תיאור הזמן והמקום של ההתרחשות , עלילה ובה : אירוע מאתחל , סיבוך , שיא , התרה . בבניית רצף העלילה , בקישור בין אירועים עוקבים , יש שימוש בפעלים בזמן עבר , בקשרי סיבה ( כי , בגלל , מפאת , הודות ל ( ... ובקשרי זמן ( אגב כך , אחר כך , מאז , כש ,... בעוד ש . ( ... באפיון הדמויות יכולים להופיע : תיאורים של המראה החיצוני , תיאור רגשות ומחשבות ( פועלי רגש וחשיבה , ( תיאור מעשים , דיאלוגים . לפי תה " ל , עמ ' 49 מבנה הסיפור – הסיפור הקלאסי נרקם תמיד סביב אירוע שקרה או שיקרה , סביב אירוע מאתחל , פעולה , התרה . בכתיבה של סיפור יש לכוון את התלמידים לבנות חלקים אלה . בהבנת הסיפור יש לזהות את האירוע המאתחל , ולהבין מה גרם לו . עמ עמ עמ 11150 50 50 ''' הצעה לפעילות : בעקבות הסיפור –שאלות נוספות שאפשר להציע לתלמידים : א . דמיינו שאתם מכירים את מסקרם . פגשתם אותה בשביל שהלכה בו עם אחיותיה בדרך אל סבתה . כתבו דו-שיח קצר ביניכם . אפשר להציג את הדו-שיח בקומיקס .   ב . הקטע שקראתם מסתיים במתנות של סבתא . מה הייתם נותנים למסקרם , כדי לעזור לה להיפרד מקצרין וכדי לצאת להתחלה החדשה שמחכה לה ?   ג . האם הדמות של מסקרם מזכירה לכם דמות אחרת מתוך ספר שקראתם , או מסרט שראיתם ? ספרו על כך .   ד . מסקרם מגלה לנו , הקוראים , מה אמרה , מה חשבה ומה הרגישה . לפעמים אנחנו יודעים עליה יותר ממה שהדמויות האחרות בסיפור יודעות . ה . . 1 מצאו בפסקות הראשונות של הטקסט דוגמה למחשבה של מסקרם , שעליה היא מספרת רק לנו , הקוראים , ולא לדמות אחרת בסיפור . . 2 מצאו בפסקות אלה דוגמה למשפט , שהיא אומרת לדמות אחרת .   . 3 לפי מה ידעתם שהדוגמה הראשונה היא מחשבה , והדוגמה השנייה היא משפט שנאמר לדמות אחרת ?   ו . דמיינו שמסקרם היא ילדה שלמדה אתכם . הוסיפו פרטים מתאימים שאינם בטקסט . דוגמות : מה היא עושה בשעות הפנאי ? האם היא ילדה חברותית ? מה היא עושה בהפסקות ? איזו תלמידה היא ? האם היא אוהבת לקרוא ? אילו ספרים היא אוהבת לקרוא ? איך נפרדה מכם , ואיך נפרדתם ממנה ? איך תזכרו אותה ?  

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר