עמוד:50

טקסט מידעי בספרי לימוד – הטקסטים הלימודיים מציגים סיכומי מידע ממקורות שונים במטרה להקל את הגישה לתכנים בתחומי הדעת . לטקסט המידעי בספרי לימוד רכיבים מבארים ומנחים : בצד המידע החדש , יובאו הסברים הנותנים לקוראים רמזים לזיהוי המידע החשוב , הבנתו וזכירתו באמצעות : הקדמה , כותרות , תת-כותרות וסיכומים . לעתים הטקסט מכיל יסודות סיפוריים , שתפקידם להחיות את המידע , " לאייר " אותו , להבהירו ולקרבו אל הקורא . מתוך : תה " ל , עמ ' 26 עמ עמ עמ 333777 ''' הטקסט " מרד המכבים " הוא טקסט מידע היסטורי , האופייני לספר לימוד . הטקסט לא נלקח מספר הלימוד בהיסטוריה כפי שהוא , משום שסיפור המרד נמצא בספר בתוך ההקשר הרחב של הספר , וניתוקו מהקשר זה יוצר חללים ופערי מידע . עם זאת , הוא מבוסס על ספר הלימוד " מסע אל העבר – יוון , רומא וירושלים " בהוצאת מטח . עמ עמ עמ 40 40 40 ''' נרטיב היסטורי – יש דמיון בין טקסט מידע היסטורי לבין טקסט סיפורי . שניהם נשענים על ציר זמן ויש בהם התפתחות , ובשניהם בני אדם עומדים במרכז ה " עלילה . " משום כך יש דמיון גם בשאלות המכוונות את ההבנה : מי ? מה ? מתי ? היכן ? באיזה רצף ? שאלות אלה ניתנו בפעילויות . 5-3 עמ עמ עמ 42 42 42 ''' עושה הפעולה – בפעילות : 9 "מזהים את עושה הפעולה " צריך לחפש בטקסט את מבצע הפעולה . פעילות זאת קשורה לידע תחבירי חשוב : שיוך הפעולה ( הנשוא ) למבצע הפעולה ( הנושא . ( חלק מן המשפטים אפשר לנצל לתרגול פעיל / סביל : להפוך את המשפטים הפעילים לסבילים . עמ עמ עמ 46 46 46---45 45 45 ''' הטקסט " הנרות שאנו מדליקים " הוא טקסט מידע לימודי ( שאינו טקסט היסטורי . ( כטקסט מידע הוא מסביר , מפרט ומתאר את מנהגי חג החנוכה . בשל היותו טקסט קצר – אין בו חלוקה לסעיפים , ואין בו כותרות משנה , אך בפעילות 12 התלמידים מתבקשים לתת כותרות משנה לטקסט . בין מצווה למנהג – בהמשך לפעילות 11 אפשר לדון בשאלה : מהו ההבדל בין מצווה לבין מנהג ? הטקסט " הנרות שאנו מדליקים " מרמז על הבדלים אלה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר