עמוד:

הצגת תכלית הקריאה של הטקסט "מצילים את החורשה" אומרים לילדים שמטרות הקריאה של הטקסט השני ביחידה הן אלה : א . להרחיב את הידע בנושא "שומרים על הסביבה" באמצעות השוואה בין מה שקורה בעולם לבין מה שקורה בארץ . ב . לבדוק את ההשפעה שיכולה להיות לילדים בנושא הזה . הערה דידקטית : אפשר למזג את שני הסעיפים האחרונים - בהמשך לשיחה המקדימה אפשר לשאול את הילדים איך לדעתם ילדים יכולים להשפיע על איכות הסביבה . קריאת הטקסט השיקולים לגבי האופן שבו ייפגש תלמיד עם טקסט ( בסביבה לימודית ) בפעם הראשונה נוגעים למאפייני הטקסט , למאפייני הקורא ולתכלית הקריאה או לסוג המטלה . תפקוד הלומד בקריאת הטקסט הוא תוצאה של מאפיינים אלו . רובינסון וראוש ( 1965 ) מיינו את רמות התפקוד לשלוש קבוצות : רמת תסכול - התלמיד זקוק לתיווך של המורה בקריאה ובתהליך הפקת המידע ; רמת הוראה - משמע התלמיד מבין את רוב החומר ומסוגל להתמודד עם חלק מהקשיים , אך עדיין זקוק לתיווך מורה ; ורמת קריאה עצמאית - התלמיד מסוגל לקרוא באופן עצמאי להנאתו , ללא קושי . הפקת מידע גלוי ומשתמע מהטקסט קוראים את הטקסט . הערה דידקטית : הטקסט ידידותי ונראה שהוא כתוב ברמה מתאימה לקריאה עצמאית של רוב התלמידים בכיתה ג . ' אפשרויות מומלצות למפגש ראשון עם טקסט ברמה זו : קריאה עצמאית שקטה ואחריה הפעילות המוצעת להלן , או קריאה עצמאית שקטה ואחריה קריאה בקול של ילדים שמעוניינים לקרוא לפני הכיתה . 9 קריאה-תיאוריה ומעשה , כרך א , עמ' , 57 האוניברסיטה הפתוחה , תל-אביב 10 1998 קריטריונים לידידותיות של טקסט עפ"י בירד : ( Beard 1987 ) התמצאות הילד בנושא , רעיונות מקובלים ופשוטים , נהירות , אמצעי קישור גלויים ופשוטים , משפטים קצרים ומיעוט יחסית של משפטים מורכבים , מילים שכיחות , דפוס ברור , טקסט מלווה באמצעים גרפיים .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר