|
עמוד:
הפקת מידע גלוי ומשתמע מהחלק הראשון של הטקסט קוראים את החלק הראשון של הטקסט . מציגים לילדים תמונות של יערות גשם . הילדים מתבוננים , מתרשמים ובוחרים מתוך החלק הראשון של הטקסט משפטים שמתאימים לנראה בתמונות . דוגמאות : תמונה הממחישה את גובהם של העצים ואת צפיפות הצמחייה תמצאו בכתובת : t / images / 91 e 8 http : // www . masa . co . il תמונה הממחישה את כיסוי הקרקע הצפוף תמצאו בכתובת : http : // www . hayadan . org . il שואלים שאלות ( בעל-פה או בכתב ) שתפקידן שחזור המידע הגלוי בטקסט . דוגמה לשאלה : מה הם יערות הגשם ? אפשר לבקש מהילדים למצוא את ההסבר המדויק בקטע ( בפסקה הראשונה מופיעה הגדרה של יערות הגשם ) ולכתוב אותו או לסמן אותו על הטקסט ; אפשר לבקש מהם לקרוא את ההסבר בקול ; בכיתות שיש בהן לוח דיגיטלי אפשר לבקש מאחד הילדים לבוא אל הלוח ולסמן עליו את ההסבר . מציגים רשימת מילים מן הטקסט שיש להן משמעות חיובית , למשל : גן עדן , נפלאים , נהדרות , שפע , יפים . שואלים את הילדים מה המשותף למילים אלה ( משמעות חיובית . ( מפנים את הילדים לפסקות בטקסט שבהן נמצאות המילים האלה ומבקשים מהם למצוא למי או למה הן מתייחסות . פעילות זו תביא את הילדים לקריאה מרפרפת של הטקסט ולהתמצאות בו . דוגמה : בפסקה הראשונה , על מי כתוב "נהדרות ? " למה מתייחסת המילה "יפים ? " ( שימו לב להתאמה במין ובמספר - העצים - לשון זכר רבים ; הציפורים - לשון נקבה רבות . ( מפנים את הילדים אל הצירוף "גן עדן" שמופיע בין מירכאות . מסבירים ישירות כי המילה במירכאות איננה מופיעה במשמעות הרגילה שלה , אלא במשמעות אחרת - 'כמו . ' מבררים עם הילדים את משמעות הצירוף כפי שהוא מופיע בספר בראשית ( פרק ב פסוק . ( 8 משוחחים על הצירוף כסמל למקום מושלם . דנים בבחירה של הכותב לכנות כך את יערות הגשם . דנים בכותרת הכתבה ובודקים את הקשר בין הצירוף "עצי החיים" לצירוף "גן עדן . " 4 אפשר לבקש מהילדים להביא תמונות של יערות גשם ( מהאינטרנט , מאלבומים משפחתיים , מספרים 5 . ( בדרך כלל הילדים פוגשים במירכאות כמסמנות ציטוט . כאן המירכאות משמשות בתפקיד של " כמו . " אפשר להמחיש את התופעה של שימוש כזה במירכאות בעזרת דוגמאות נוספות , למשל : שמעתי מהבוקר כל כך הרבה דברים , יש לי ממש "סלט" בראש . לשיקול המורה אם להזכיר נושא זה בכיתה .
|
|