|
עמוד:
מילות מפתח לא-מוכרות - מציגים את המילה או את הביטוי ומפנים לחיפוש במילון ( אם עוסקים בביטוי יש להזכיר כיצד נחפש ביטוי במילון . ( הערה דידקטית : כחלק מתרגול אוצר מילים חדש , נהוג לבקש מתלמידים לחבר משפטים הכוללים את המילה או הביטוי החדשים ; מומלץ שלא לעשות זאת משני טעמים : א - לעתים קרובות ילדים מחברים משפט תקין בעברית , אבל הוא אינו מבטא את משמעות המילה . למשל , המשפט "כריתה היא מעשה לא טוב" אינו מראה הבנה של המילה ; ב - אחת ממטרות החינוך הלשוני היא לחדד את יכולת ההבחנה של הילדים במשלבי השפה השונים . כאשר ילדים משתמשים לכתיבת משפט במילים מן המשלב היומיומי ומשלבים בו ביטוי ממשלב גבוה במיוחד , נוצרת צרימה שאין אנו רוצים לעודד . קריאת הטקסט שלב זה כולל את קריאת הטקסט בקול על ידי המורה או קריאה בקול של הילדים או קריאה דמומה ( ראו דגמים שונים לקריאת הטקסט - במבוא לאוגדן זה ) וגם את תהלוך הקריאה , כלומר הפקת המידע הגלוי והמשתמע ממנו . אפשרות א : בכיתות או בקבוצות שבהן התלמידים מסוגלים לקרוא בעצמם , כדאי להנחות אותם לקרוא בקריאה דמומה כל ּפסקה ִ לחוד . לפני קריאת כל ּפ ִ סקה אפשר לשאול שאלה של מידע גלוי , כדי למקד את התלמידים במציאת התשובה בפסקה ( למשל - שאלה לפסקה השלישית : לשם מה בני האדם ובעלי החיים זקוקים לחמצן . (? אפשרות ב : קוראים בקול את הטקסט לילדים . הטקסט אינו קל , וקריאה רהוטה תסייע בהבנתו . הערה דידקטית : בטקסט זה לא כדאי לבקש מהילדים לקרוא בקול את הטקסט . את זאת אפשר להציע להם מאוחר יותר , כאשר יתבקשו לאתר רעיונות בתוך הטקסט ולהדגים אותם . אנו ממליצים לחלק את הקריאה בטקסט זה ואת הפעילות עליו לשני חלקים : חלק ראשון - שלוש הפסקות הראשונות העוסקות ביערות הגשם ( עד "בלי עצים וצמחים אין חמצן ;( " חלק שני - שלוש הפסקות האחרונות העוסקות בתהליך הכחדתם של יערות הגשם ובאיום על הטבע ועל האדם .
|
|