עמוד:

הצעות להוראה הצגת הקשר לנושא אחד העקרונות המוזכרים בתכנית הלימודים בחינוך לשוני ( ת"ל , תשס"ג ) הוא עקרון העיגון ההקשרי . בהוראת מדעים , חשבון ותורה בכיתות ג' נוצר הקשר לקריאת טקסטים באמצעות התוכן של תחומי הדעת ; עקרון הרצף ( למידת דבר בעקבות דבר ) בונה את הגשר מטקסט אחד לבא אחריו . בשיעורי החינוך הלשוני הרצף אינו מובן מאליו . ביחידות ההוראה באוגדן זה מוצגת גישה של בניית רצף תימטי ( תוכני , ( ולכן יש מקום להצגת הקשר נושאי לכל יחידה . זאת ועוד , " תכלית הקריאה היא גורם המעצב את דרך הקריאה שלנו ואת המשמעות שאנו מפיקים מן הטקסט" ( Burns , Roe & Ross 1966 ) המודעות לתכלית הקריאה משפיעה על סוג הקריאה , על מהירות הקריאה ועל האסטרטגיות הנבחרות . במילים אחרות - היא משפיעה על יעילות הקריאה . ההקשר משפיע על תכלית הקריאה ועל ההניעה ( מוטיבציה ) לקריאה , הוא גם מסייע לקורא להחליט מהי מידת ה'אנרגיה' שהוא צריך להשקיע בקריאה ולמקד את הקשב שלו לחלקים מסוימים בטקסט ( שם , . ( Goodman , 1994 אפשרויות להצגת הקשר לנושא "שומרים על העולם : " אקטואליה בתקשורת : כתבה בעיתונות היומית , מודפסת או דיגיטלית ( למשל , התכנסות ראשי המדינות בקופנהגן לוועידה שעניינה שמירה על כדור הארץ . ( לוח השנה : ט"ו בשבט , יום כדור הארץ ב 22 . 4- ( בשנת 2010 יצוין יום כדור הארץ בפעם ה40- ברחבי העולם . ( אירוע מזדמן בסביבת ביה"ס , ביישוב . סיפור אישי של תלמיד או של המורה : אתמול באו לכרות עץ שהפריע לקווי החשמל בשכונה שלי ... 1 בתוך : קריאה - תיאוריה ומעשה , כרך ד' עמ' , 21 האוניברסיטה הפתוחה , תל-אביב 2002

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר