|
עמוד:202
דינמו של אופניים ראינו כי הדינמו של אופניים הוא מחולל פשוט , המספק חשמל לפנס האופניים . הכוח החיצוני , הגורם לסיבוב הכריכות המוליכות בדינמו , הוא כוחו של רוכב האופניים . רוכב האופניים מניע את הדוושות , וגורם לסיבוב גלגל האופניים . כאשר הדינמו מוצמד לגלגל , סיבוב הגלגל גורם לסיבוב כריכות התיל המוליך שבדינמו . הזרם , הנוצר במחולל , עובר דרך חוט הלהט שבנורת הפנס . חוט הלהט מיוצג על-ידי ההתנגדות R באיור . 4-6 בדינמו מסובבים , כאמור , את כריכות התיל המוליך . האם בכל מחולל מסתובבות הכריכות , והמגנט נשאר במקומו ? יש מחוללים שבהם המגנט מסתובב , ואילו הכריכות קבועות במקומן . לא נדון בכך בפרק זה . יתרונות השימוש בזרם חילופין כריכה מסתובבת במהירות קבועה בשדה מגנטי אחיד . למדנו כי הכא " מ , המושרה בכריכה , הוא סינוסואידלי . גם תחנות-הכוח , המספקות את המתח לרשת החשמל הארצית , מייצרות כא " מ סינוסואידלי . לכן גם המתח ברשת החשמל הארצית הוא סינוסואידלי . כזכור , מתח זה נקרא בדרך-כלל גם מתח חילופין . ראינו כי מאבק קשה התנהל בין חסידי המתח הישר לחסידי מתח החילופין , ולבסוף ניצחו חסידי מתח החילופין . נציין כאן יתרונות אחדים של השימוש במקורות מתח חילופין : א . האנרגיה החשמלית , הנוצרת על-ידי מקור מתח חילופין ומסופקת לצרכנים , היא היעילה ביותר – בהשוואה למקורות מתח אחרים , ובמיוחד בהשוואה למקורות מתח ישר . ב . קל יותר וזול יותר לייצר מתח חילופין – מאשר מתח אחר , ובמיוחד מתח ישר . ג . המבנה של התקנים רבים , המשתמשים במקור מתח חילופין , פשוט יותר מהמבנה של התקנים דומים , אשר מקור המתח שלהם אינו מקור מתח חילופין . במיוחד נכון הדבר לגבי מקור מתח ישר .
|
|