עמוד:4

גימטרייה פרק זה הוא המשך הפרקים שעסקו בגימטרייה בכיתות ב' ו ג . ' בפרק זה חוזרים על ערכי האותיות א-ת בשיטת הא"ב הנקראת גימטרייה . בפרק יש פעילויות מגוונות העוסקות בחישוב ערכים של מילים . הערך המספרי של מילה הוא סכום ערכי האותיות המרכיבות אותה . דוגמאות : הערך של המילה אהבה הוא 5 + 2 + 5 + 1 = 13 : 13 א ה ב ה הערך של המילה שקר הוא 300 = 600 : 600 ש 100 + ק 200 + ר חוזרים כאן על השימוש בצירופי אותיות . נהוג להשתמש בצירופי אותיות לצורך מספור של פסוקים ופרקים בתנ"ך , סעיפים ועוד . במקרה כזה מקובל לכתוב את סדר האותיות ? צירוף מהאות שערכה הוא הגדול ביותר ועד האות שערכה הוא הקטן ביותר . לדוגמה : מ"ט , 49 = תק"ל . 530 = בפרק זה מרחיבים את השימוש בצירופי אותיות למספרים גדולים מ 400 ולומדים נושא חדש : חשבון השנים בלוח העברי . בפרק גימטרייה הילדים עומדים על ההבדלים בין השיטה העשרונית לבין שיטת הא"ב . ההבדלים העיקריים בין שתי השיטות : א . בכתיבת מספרים בשיטה העשרונית יש משמעות לסדר הכתיבה : הערך של כל ספרה נקבע לפי מקומה במספר . ( 43 > 34 ) לעומת זאת כאשר מחשבים את ערכה של מילה בשיטת הא"ב העברי - אין משמעות לסדר האותיות במילה ( קשר = שקר . ( ב . כל מספר מייצג כמות אחת ויחידה , ואילו ערכן של מילים שונות יכול להיות שווה ( יין = סוד . ( על רעיון זה מבוססים חידודי הלשון , לדוגמה : נכנס יין יצא סוד . אנו מאחלים לילדיכם לימוד פורה ומהנה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר