עמוד:13

יומן עבודה טקסט אישי ופרטי של הלומד , המלווה את תהליך הכנת העבודה ( ע"ע הכנת עבודה בתהלין ) מתחילתו ועד סופו . היומן מתעד את הדיאלוג הפנימי של הלומד בהתמודדותו עם פתרון בעיות קוגניטיביות , ארגוניות ורגשיות הכרוכות בהכנת העבודה . הוא תורם לא רק להתפתחות הלומד , אלא גם לאיכות התוצר . היגדים אותנטיים מן היומן עשויים לשמש כאחד המקורות להערכת התהליך ( ע"ע הערכת עבודת חקר . ( כישורי מידענות יכולות של טיפול במידע המתבטאות ברמות שונות אצל לומדים ומומחים . לדוגמה : יכולת לנסח ולמקד שאלה ; יכולת למצוא מקורות שעשויים לעזור בפתרון השאלה ולמזג את המידע העולה ממקורות אלה ; יכולת להפעיל ביעילות אסטרטגיות חיפוש שונות ולהעריכן ; יכולת לגשת למקורות מידע באמצעות מחשב ; יכולת לקרוא , לשלוף מידע רלבנטי , לנתחו , לעבדו ולהגישו ; יכולת להעריך את מהימנות המקורות ואת תרומתם . למידת חקר בבית הספר גישה כללית של הוראה / למידה המעניקה ללומד מרחב אינטלקטואלי לצורך חקירת סוגיה לימודית כלשהי , לבד או בקבוצה , תוך ניווט עצמאי של תהליכי הלמידה ושכלולם . הלומד חווה תחושת בעלות , אחריות וסקרנות כלפי עבודתו . הוא רוכש ידע על הסוגיה הנדונה , על אודות החקר ועל דרכי הלמידה שלו . מנחה להכנת עבודות מורה בעל תחום התמחות , המופקד על הנחיית עבודה בכיתה שלמה , בקבוצות או ביחידים . רצוי שהמנחה יהיה בעל ניסיון בהכנת עבודות , שיאמין בתרומה המשמעותית של הכנת עבודה לפיתוח התלמיד , ושיהיה נכון לתפקד לא רק כמורה אלא גם כמדריך , מאמן ויועץ . סחה להכנת עבודה מסגרת בית ספרית המעוגנת במערכת השעות , ובה עוסקים התלמידים בהכנת עבודת חקר ( ע"ע הכנת עבודה בתהליך ) בהנחיית מורה / מנחה ( ע"ע מנחה להכנת עבודות . ( עבודה בסביבת מחשב הכנת עבודה והנחייתה תוך שימוש מושכל בטכנולוגיה . לדוגמה , שימוש במעבד תמלילים לשם כתיבה , שכתוב וארגון , שימוש באינטרנט לצורכי איתור מידע ותקשורת ועוד . עבודת גמר עבודה עצמית , עיונית מעשית , שהתלמיד רשאי להגיש למשרד החינוך והתרבות בשנת לימודיו האחרונה בבית הספר העל יסודי , כחלק ממשימותיו לקבלת תעודת בגרות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר