עמוד:328

יהודה אולנדר מנהל יחידה אזורית לאיכות הסביבה פגישה עם גאוגרף משימות לסיכום היחידה 1 מה הקשר בין איכות הסביבה לבין העלייה ברמת החיים בישראל? הביאו דוגמאות שונות מהיחידה. 2 הביאו דוגמה לדילמה של שימור מול פיתוח בישראל, ודוגמה של שימור שלא בהכרח בא בניגוד לפיתוח. 3 פיתוח בר קיימא הוא פיתוח שמתחשב בצורכי הדורות הבאים. הביאו 2 דוגמאות הקשורות לאיכות הסביבה בישראל, אשר מקיימות תנאי זה. 4 א. בחרו 3 תמונות המופיעות בפרק ותארו בהן את מכלול שימושי הקרקע. ב. תארו והסבירו את התחרות בין שימושי הקרקע השונים. ג. הציגו 2 הצעות לפתרון אפשרי לסוגייה שהצגתם בסעיף ב. 5 ישראל מתמודדת עם גורמי זיהום ובזבוז משאבים יקרים. א. הציגו 3 מיזמים הפותרים בעיות סביבתיות. ב. בחרו 2 מהם וחוו דעתכם המנומקת לגבי הצלחתו. היעזרו ב2- מקורות מידע נוספים )ציינו את המקור - שם המקור, שם המחבר, תאריך(. שאלות אלה ודומות להן מעסיקות את יהודה אולנדר - מנהלה של יחידה אזורית לאיכות הסביבה הכוללת 5 רשויות מקומיות: רעננה, כפר סבא, הוד השרון, רמות השבים ודרום השרון. יחידה זאת מטפלת, יחד עם גופים עירוניים ומוסדות אחרים, בנושאים כמו: עידוד פעילות תעשייתית נקייה )"תעשייה ירוקה"(; קידום נושא טיהור השפכים; מתן פתרונות להגנה על התושבים מפני רעש מתחבורה וממקורות אחרים; בקרה על זיהום האוויר באזור; מעקב אחר מפעלים ועסקים שיש בהם חומרים מסוכנים, וסיוע בטיפול באירועים הנובעים מחומרים כאלה; טיפוח מודעות הציבור למיחזור פסולת; סגירת "מזבלות" ושיקומן; בדיקת תכניות בנייה ומתן חוות דעת מקצועית; פעולות חינוך והסברה. על דרכו אל העיסוק בנושאי איכות הסביבה מספר יהודה אולנדר: ”בשנות ה70- החלטתי ללמוד מקצוע מעניין ומלהיב, שיכלול סביבה, טבע ומדע, וכך בחרתי באיכות הסביבה. באותה תקופה לא הייתה עדיין בישראל התייחסות רצינית לנושא, ולא היו אנשי מקצוע רבים." עם סיום הלימודים הרגיש אולנדר שהייתה חסרה לו ראייה כוללת והבנה טובה יותר של המרחב. הוא מסביר כי ”הבנה כזאת דרושה כדי לתכנן ולפתח את הסביבה טוב יותר, ועל כן החלטתי ללמוד גאוגרפיה לתואר ראשון. כך השתלב הידע הבסיסי שלי בנושאי איכות הסביבה עם ההיבטים המרחביים של פיתוח הסביבה." נושא איכות הסביבה נמצא בצומת מפגש של מקצועות רבים: גאוגרפיה, ביולוגיה, כימיה, כלכלה, הנדסה ועוד. ”אני מוצא שמרתק להיות בצומת הזה," אומר יהודה אולנדר, ”לנסות להבין את ה'משחק' בין המשתנים ולהמציא פתרון שיענה על הרצונות והצרכים של כל המעורבים בעניין, וימנע או יצמצם בעיות סביבתיות." את היחידה האזורית לאיכות הסביבה הקים יהודה אולנדר ב.1988- ”הרעיון המרכזי הוא שנושא המפגעים הסביבתיים ’לא יודע גבולות'," הוא אומר, ”וכדי לאפשר לתושבים ליהנות מסביבה ירוקה ונקייה הרשויות צריכות להתאחד ולשתף פעולה, גם בנושא התקציבים." חשיבות רבה הוא מייחס לחינוך ולהסברה בקרב בני הנוער, שכן לדבריו ”הנוער של היום הוא מקבל ההחלטות של מחר," מסביר אולנדר, ”אלה האנשים שיהיו בעמדות מפתח בעתיד, וחשוב לנו שיידעו להתייחס לנושא איכות הסביבה בכל החלטה שיקבלו. רק כך נוכל להגיע לסביבת חיים נעימה." מה יכול מפעל תעשייה לעשות כדי למנוע מפגעים סביבתיים? וכאשר פותרים את בעיית זיהום האוויר במפעל, איך להימנע מליצור בעיה סביבתית אחרת? כיצד לתכנן שכונה ”ירוקה", שכונה המקנה לאוכלוסייה סביבה איכותית? כיצד לעורר את התעניינותם של בני נוער ולשלב אותם בפעילויות של איכות הסביבה?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר