עמוד:298

פגישה עם גאוגרף רמי זיידנברג, מיכאל שפירו האגף לשימור קרקע ולניקוז במשרד החקלאות האם תכנית המיתאר של מחוז המרכז פוגעת בקרקעות שיש להן ערך רב לחקלאות? אילו חידושים הוכנסו למפות הקרקעות של המדינה בשנים האחרונות? במה דומות הקרקעות של ישראל לקרקעות של מדינות אחרות במזרח התיכון? מה אפשר לעשות כדי לעצור את סחף הקרקע בפארק שנמצא ביישוב שלנו? האם הקרקע ליד היישוב שלנו מתאימה לגידול מטעים? שאלות מעין אלה מופנות אל רמי זיידנברג ואל מיכאל שפירו, חוקרי קרקע )פדולוגים( במקצועם, במסגרת עבודתם באגף לשימור קרקע ולניקוז של משרד החקלאות. תפקידו המרכזי של האגף הוא לעקוב אחר הקרקעות בארץ כולה, ולערוך השוואות בין מצב הקרקעות באזורים השונים. לשניים רקע שונה: רמי הוא צבר סקרן ונמרץ, שהתמקד בלימודיו באוניברסיטה בגאוגרפיה פיזית ובמדעי הקרקע כי רצה להבין את התפרוסת של תופעות טבע שונות; ומיכאל הוא איש נעים-הליכות שעלה לארץ מבריה"מ לשעבר כשכבר היה דוקטור למדעי הקרקע, ולאחר שעבד במרכז הראשי למחקר הקרקע במוסקבה. מקום העבודה במשרד החקלאות משותף לשניים, ובשיחה איתם ניכר שבעיני שניהם עבודתם חשובה, מעניינת ומאתגרת. רמי, מנהל המחלקה, מספר שמאחורי כל שאלה המופנית אליהם נמצאת סביבה גאוגרפית מסוימת בעלת מאפיינים מיוחדים. לפיכך תהליך מציאת הפתרון מתחיל בלימוד השטח: מפענחים תצלומי אוויר של האזור, עורכים סיורים וקוראים חומר מקצועי. בשלב השני אנשי המחלקה עורכים מיפוי ראשוני של הקרקעות באזור, מתארים חתכים אופייניים של אופקי הקרקע בעזרת בורות שנכרו בשטח, וגם לוקחים דגימות של קרקע ובודקים אותן במעבדה. בשלב האחרון בוחנים את המימצאים, מסיקים מסקנות ומציעים פתרונות לבעיה שהוצגה לפניהם. מיכאל מביא דוגמה: ”לפני שנה נקראנו לקיבוץ סאסא לבדוק כיצד קרה שעצים רבים במטע הקיווי של הקיבוץ נפגעו מעודפי מים. בעזרת סקר הקרקע מצאנו שחלק מהמטע נפגע על ידי מי תהום שנאגרו קרוב לפני הקרקע, וחלק אחר נפגע ממי נגר עילי. לאור המימצאים האלה המלצנו על שיטות ניקוז שונות לכל סוג פגיעה, ושוב למדנו כמה חשוב לבדוק את הקרקעות בארץ ולערוך להן מיפוי מתמיד ורצוף." ”מעט מאוד אנשים בארץ מתמחים בפדולוגיה )חקר הקרקעות(," אומר רמי, ”ולמרות שהנושא מרתק והעבודה שלנו מלהיבה, הדור הצעיר אינו מודע למקצוע הזה." ויש לו הצעה לבני הנוער: ”אם תתבוננו בקרקע שבסביבתכם הקרובה, תגלו עולם חדש מתחת לרגליכם. בתלוליות של נמלים, למשל, תוכלו להבחין בתוך אותו קן בצבעי קרקע שונים ובחומרים שונים שהיא מורכבת מהם, ותוכלו לשאול את עצמכם מה גרם להבדלים אלה. וליד תלולית של חולד תוכלו לשאול: מדוע דווקא כאן חפר החולד את מחילתו? מהו עומק הקרקע במקום הזה? ואיזה סוג חומר בונה אותה? אם תמצאו תשובות לשאלות אלה, אולי תבינו את ההנאה שבעיסוק בקרקע ואת השפעתה הגדולה של הקרקע על הסביבה שהיא נמצאת בה." ה.77

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר