עמוד:294

.2 הגליל התחתון - אזור במערכת הים-תיכונית הגליל התחתון מול הגליל העליון חלוקתו של אזור הגליל ל2- חלקים, עליון ותחתון, היא חלוקה עתיקת יומין שיש לה עדויות מאז תקופת המקרא. הגליל התחתון נבדל מהגליל העליון בגובה, באקלים, בנופים, בעולם הצומח ובעלי החיים, וגם בהתפתחות היישוב )71-69(. ההבדל הבולט ביותר בין שני הגלילים הוא בגובה ההרים: שיאיו של הגליל התחתון מגיעים לגובה 600-500 מ', ואילו בגליל העליון מצויות פסגות המתנשאות לגובה 1,200-1,000 מ'. בין הגליל העליון לגליל התחתון מפרידה בקעת בית-כרם, שגובהה 300-200 מ'. ),4 69( הבדל בולט אחר הוא בצפיפות האוכלוסייה, שהיא גדולה יותר בגליל התחתון מזו 2(. נראה שהסיבה מ פ ה ר א ו שבגליל העליון ) העיקרית להבדל נעוצה בתנאי הטבע הנוחים המאפיינים את הגליל התחתון: נופיו מתונים, יש בו בקעות רחבות-ידיים המאפשרות מעבר נוח, ויש בו תנאים המתאימים לעיבוד חקלאי - שטחי קרקע נרחבים, מעיינות רבים וכמות גשמים מספקת. כל אלה עודדו את הקמתם של יישובים רבים בגליל התחתון. לכך יש להוסיף את העובדה שהגליל התחתון קרוב יותר מהגליל העליון אל מרכזי האוכלוסייה והכלכלה של ישראל. ואכן, כבר בתקופות קדומות היו בגליל התחתון יישובים רבים יותר וגדולים יותר מאשר בגליל העליון, ולרוב האירועים ההיסטוריים החשובים שאירעו בארץ ישראל יש עקבות גם בגליל התחתון. באזור זה שכן יישוב יהודי מפותח מאז תקופת המקרא: דבורה וברק החלו את מלחמתם בסיסרא בהר תבור, ומלחמת גדעון במדיינים התרחשה בין גבעת המורה לעמק חרוד. מאז ועד לתקופת בית שני ופרוץ המרד הגדול נגד הרומאים, וגם לאחריו, היו היהודים רוב בגליל התחתון. אתרים רבים באזור הם עדות לכובשים ששלטו בגליל התחתון במהלך ההיסטוריה: הרומאים, הביזנטים, הצלבנים, הערבים והטורקים כבשו את האזור, בנו והרסו אותו בזה אחר זה. יש באזור גם אתרים רבים הקשורים במסורת הנוצרית ומעידים על פעילותו של ישו באזור, סביב הכינרת. במיוחד יש לציין את העיר נצרת, שהיא אחת הערים הקדושות לנוצרים. בסוף המאה ה,19- עם ההתיישבות היהודית החדשה בארץ ישראל, נרכשו באזור קרקעות והוקמו המושבות הראשונות אילניה )סג'רה(, כפר תבור, יבנאל ומנחמיה, ואחריהן הוקמו עוד יישובים רבים. ה.69 הגליל התחתון ה.71 בגליל העליון המערבי - המבצר מונפור, שריד מהתקופה הצלבנית ה.70 בגליל התחתון המערבי - האתר הארכאולוגי יודפת שברכס הרי יוטבת

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר