עמוד:240

תהליך המשנה את פני המושבים כיום הוא תהליך הפירוור. אנשים רבים עוברים לגור במושבים - לא מפני שיש להם עניין לעסוק בחקלאות, אלא מכיוון שחיי השקט והשלווה המאפיינים את המושב קוסמים להם - והם ממשיכים לעבוד בעיר )ד127(. התושבים החדשים הם לרוב בעלי אמצעים. הם רוכשים את הזכויות של המשקים החקלאיים הוותיקים, בונים בתים חדשים וגדולים בלב המושבים, ומשכירים את הקרקע החקלאית לשימושים שונים )מחסנים, בתי מלאכה ועוד(. על חלק מהשטחים החקלאיים נבנות שכונות מגורים חדשות עבור אוכלוסייה שבאה מחוץ למושב. אוכלוסייה זו דורשת שירותים ברמה גבוהה כמו אלה המצויים בעיר, ובעיניהם - מעט החקלאות שעדיין קיימת במושב, ומפעלי התעשייה והמלאכה המוקמים בו, מהווים מטרד. על הרקע הזה נוצרים פעמים רבות חיכוכים בין התושבים הוותיקים לתושבים החדשים. תהליכים אלה משנים את המושבים ללא הכר: מושבים רבים התרחבו והוקמו בהם שכונות חדשות; כמעט שאין שיתוף בין התושבים; החקלאות מהווה רק חלק קטן ממקורות הפרנסה; וברוב המושבים חיי הקהילה אינם פעילים. השינויים הגדולים ביותר מתרחשים במושבים שבמרכז הארץ: הם מושפעים מקירבתן של הערים ומאורח החיים בהן, כך שההבדלים בין היישובים הכפריים ליישובים העירוניים הולכים ומיטשטשים במהירות. בצפון הארץ ובדרומה, לעומת זאת, נשמר יותר אופים הכפרי של המושבים. בשנים האחרונות מתקיים בארץ ויכוח ציבורי בשאלה: האם לתושבי המושבים והקיבוצים יש זכות לשנות את הייעוד של הקרקע שברשותם מייעוד חקלאי לייעוד שאינו חקלאי? )ראו מסגרת( הצורה המיוחדת של נהלל מבטאת את העקרונות שהמושב מתבסס עליהם. עיינו באטלס ישראל, עמ ,30 מפה ה, והסבירו את המשפט. עיינו בטבלה, פריט ד.132 א. תארו את ההבדלים בין המושבים שבמרכז הארץ והמושבים שבצפון הארץ בהתפלגות השטחים הבנויים. ב. מהי הסיבה העיקרית להבדלים בהתפלגות השטחים הבנויים ב2- האזורים? ג. הסבירו כיצד סיבה זאת גורמת להבדלים. ד:132 התפלגות השטחים הבנויים במושבים אופייניים במרכז הארץ ובגליל, 2003 )באחוזים( ד.133 המושב כפר יחזקאל שבעמק יזרעאל בתמונה למעלה )משמאל( - ימים ראשונים במושב בתמונה מימין - המושב כיום. ליד כל בית משפחה נראים מבני הענפים החקלאיים )לולים, רפתות וכדומה(, וחלקת הקרקע של המשפחה המושב: הכפר העברי בישראל שלום שמחון בני רא"ם: מושב דתי בשפלת יהודה מתוך: יישובים במרחב שנה ראשונה בנהלל רבקה גרינקר לא על הלחם לבדו... רבקה גרינקר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר