עמוד:191

העיר עפולה קרקעות העיר עפולה נרכשו ב1925- על ידי חברת "הכשרת היישוב", מערביי הכפר אל-עפולה. הקרקעות נמכרו ל"קהיליית ציון אמריקנית" שרכשה אותן באמצעות הון פרטי. עפולה הייתה היישוב העירוני הראשון בארץ שנועד להיות מרכז להתיישבות החקלאית באזור ההתיישבות החדש, בעמק יזרעאל. הכוונה הייתה שהעיר תספק לאזור שירותי מסחר, מלאכה, בריאות, חינוך ותרבות, כפי שהיה מקובל באזורים הכפריים שבמזרח אירופה ובמרכז אירופה, שמהם באו עיקר המתיישבים. עפולה תוכננה בתכנון חדשני לאותם הימים - בנוסח ירע םינגה של אירופה - על ידי האדריכל ריכרד קאופמן )מי שתכנן את המושבים הראשונים, נהלל וכפר יחזקאל, וכן קיבוצים ושכונות רבות בארץ(. ערי הגנים נבנו בצפיפות נמוכה, עם שטחים ירוקים רבים, שירותי חינוך ובריאות, והפרדה בין אזורי המגורים לאזורי התעשייה. כל זאת כדי להעניק לתושביהן איכות חיים גבוהה. העיר נבנתה סביב מסילת הברזל של רכבת העמק, שהובילה מחיפה לדמשק וחצתה אותה במרכזה. במרכז העיר תוכנן להקים את המוסדות הציבוריים, בתי המסחר והמשרדים העסקיים, וביניהם בית מלון, בית חולים, תאטרון ובית אופרה, מגרשי ספורט, גנים ושדרות )אם כי לא כולם הוקמו בפועל(. אזורי המגורים שבמרכז תוכננו בבנייה שנחשבה אז לצפופה - בנייה של שתי קומות, ומחוץ למרכז נבנו בתים צמודי קרקע ■ עיר גנים - עיר מתוכננת הבנויה שכונות-שכונות, המופרדות זו מזו על ידי שטחים ירוקים. ערי הגנים צמחו בתחילת המאה העשרים, בעיקר באנגליה. הרעיון היה ליצור מרחב עירוני שבו מתאפשר שילוב של יתרונות הכפר עם יתרונות העיר. ולידם משקי עזר, שכללו חלקה קטנה לגידול פירות וירקות, תרנגולות ועזים לצורכי המשפחה. מחוץ לעיר תוכנן אזור תעשייה, שהתחבר במסילת ברזל לרכבת העמק. למרות ההשקעה הרבה, עפולה לא הצליחה לגדול ולהתפתח לממדים שתוכננו לה. העיר חיפה הסמוכה התפתחה והפכה למרכז עירוני חשוב, ובשל הקירבה בין שתי הערים נפגע מעמדה של עפולה. יתר על כן, החלוצים תושבי היישובים החקלאיים חשו עוינות אידאולוגית כלפי עפולה, שהייתה עבורם דגם של העיירה הגלותית ונטע זר של היוזמה הפרטית בלב ההתיישבות העובדת בעמק. הם העדיפו לנסוע עד חיפה ולקבל בה את השירותים שנזקקו להם. זאת ועוד - רוב המגרשים בעפולה נמכרו ליהודים בחו"ל, אשר ראו בהם השקעה עתידית בארץ ישראל. רבים מיהודים אלה נספו בשואה, והקרקעות, אשר נותרו ללא דורש, עיכבו את התפתחותה של העיר ד:62 מלון שפירא, מלון שנבנה בעפולה בשנת 1928 ד:63 תחנת הרכבת בעפולה, בדרכה של רכבת העמק מחיפה לדמשק, 1930

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר