עמוד:175

זה כן נעים לראות גן תלוי בר כוכבא מדרשי המוזיאון הלאומי למדע אתר אינטרנט עיריית חיפה אתר אינטרנט התפתחות מערך שימושי הקרקע בחיפה מתוך: יישובים במרחב חיפה בשנות ה2000- - מטרופולין אזורי-לאומי או בינלאומי ברוך קיפניס עולים חדשים רבים התיישבו בחיפה בשנות ה,90- רובם בהדר הכרמל, אך מחציתם עזבו את העיר לאחר כמה שנים ועברו למרכז הארץ. נמל אשדוד נטל בהדרגה את הבכורה מנמל חיפה, העיר מזדקנת, וצעירים עוזבים אותה בטענה שאין בה מספיק אפשרויות תעסוקה ובילוי. פרנסי העיר חיפה שוקדים על שינוי התדמית של העיר. בשנים האחרונות אושרו תכניות ופרוייקטים רבים לפיתוח מרכזי עסקים ואתרי תיירות, ואלה נמצאים בשלבי ביצוע שונים. למשל: תכנית הפיתוח של חוף הכרמל, שיקום המושבה הגרמנית, שיקום המתחם בוואדי סאליב, תכנית חזית הנמל, גן חיות חדש ופארק נחל קישון. )ראו עמ' 318( התחבורה במטרופולין חיפה פיתוח מערכות התחבורה בחיפה נתקל בקשיים, והעיקריים שבהם הם: .1 לפיתוח התחבורה במטרופולין יש מגבלות שונות. ראשית, הנוף במרחב העירוני הוא הררי. ומלבד זאת, האזור עשיר בשמורות טבע, בנוי בצפיפות, ויש בו מתקני תשתית התופסים שטחים רחבים כמו מסילות ברזל ונמל. .2 בחיפה אין מספיק דרכים. כביש החוף המגיע לכניסה הדרומית - הופך בתחומי העיר לכביש עירוני ובו צמתים רבים, הולכי רגל, ופעילות יום-יומית שוקקת. לתנועה הארצית העוברת בחיפה אין דרך עוקפת, אלא במרחק גדול ממנה, ולכן חלק גדול מהתנועה הבין- עירונית עובר בתוך העיר. ויש עוד בעיה: למרות שלאחרונה נסללו כבישים חדשים, אין עדיין מספיק כבישים המקשרים את שכונות המגורים שעל הר הכרמל למרכזי התעסוקה והעסקים הממוקמים במפרץ. .3 התחבורה הציבורית בחיפה מתבססת על אוטובוסים, מוניות, רכבת ו"הכרמלית", אבל אין מספיק תיאום בין המערכות, ועל כן הן אינן משלימות זו את זו. )ד36( על פי התחזיות עתידה מטרופולין חיפה לגדול מאוד, ועומס התנועה בכבישי העיר עתיד להכפיל את עצמו בתוך שני עשורים. תחזיות אלה מחייבות פעולות לשיפור מערכת התחבורה. ואכן, בעיר חיפה מתוכננים כמה פרוייקטים של תחבורה: רכבת קלה; פרוייקט מנהרות הכרמל, שיאפשר לחצות במהירות את תחומי העיר )ד37(; ורכבל שישמש ככלי תחבורה ציבורי ויוביל נוסעים ממפרץ חיפה לאוניברסיטה ולטכניון, הממוקמים במרומי הכרמל. קראו בספרייה הווירטואלית ובמקורות מידע נוספים וכתבו: א. אילו אתרי תיירות קיימים בחיפה? אילו נתונים טבעיים וגורמי מ שיכה שיש לה עשויים למשוך תיירים? ב. מה מעכב את התיירות בחיפה? מה לדעתכם צופן העתיד לעיר חיפה? האם תהפוך למטרופולין חיונית ותוססת? אולי בסופו של דבר היא תהיה עוד פרוור של תל אביב? ואולי תהיה שונה לגמרי? הסבירו. )כדאי להיעזר בספרייה הווירטואלית( ד.36 "הכרמלית" - הרכבת התחתית הפועלת בחיפה מאז שנת .1956 הכרמלית משמשת אמצעי תחבורה נוח המקשר בין העיר התחתית, הדר הכרמל ומרכז הכרמל בחיפה ד.37 הדמיה של "פרוייקט המנהרות" הנמצא בשלבי בנייה בחיפה. זהו כביש ראשי, שיעבור בתוך מנהרות הנחצבות בהר הכרמל, והוא מיועד לקשר בין הר הכרמל, מפרץ חיפה ואזור חוף הכרמל

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר