עמוד:170

אתגרים בפיתוח העיר העיר ירושלים מתמודדת עם קשיים רבים. נבחן את העיקריים שבהם. ■ ירושלים היא עיר ענייה יחסית - בין 15 הערים הגדולות בישראל, בירושלים מצוי האחוז הגבוה ביותר של משפחות ושל ילדים החיים מתחת לקו העוני )ד28(, ורובם משתייכים למגזר הערבי ולמגזר החרדי. אחת הסיבות לעוני בירושלים היא מבנה התעסוקה בעיר )ד11ב(: רק מעטים מתושבי העיר עובדים בשירותים העסקיים, ומרביתם עובדים במוסדות השלטון ובשירותים הציבוריים הרבים הנמצאים בעיר, וכן בשירותי הארחה והסעדה, שההכנסות מהם נמוכות. גם ענף התעשייה אינו מפותח בירושלים. קיימים בה בעיקר ענפי תעשייה מסורתיים כמו מזון, מתכת וטקסטיל. אמנם מאז שנות ה90- מתפתחת בירושלים גם תעשיית היי טק, אך משקלה של תעשייה זאת נמוך יחסית למשקלה בתל אביב ובחיפה. נתוני העוני בירושלים נובעים גם משיעור ההשתתפות הנמוך של התושבים בכוח העבודה, יחסית לשיעורי ההשתתפות בכוח העבודה בישראל כולה: הנשים הערביות ממעטות לצאת לעבודה מחוץ לבית, רוב הגברים החרדים היהודים אינם עובדים, ומספר הילדים מתחת לגיל 15 הוא גדול. ■ ירושלים מתאפיינת במתחים חברתיים - בעיר מתגוררות קבוצות אוכלוסייה שונות, ועל רקע זה קיימים בה מתחים קשים. המתחים באים לידי ביטוי בעיקר בשני תחומים: בתחום הלאומי - בין יהודים לערבים; ובתחום הדתי-תרבותי - בין חרדים, דתיים וחילוניים. מתחים אלה מתגלים בבידול המרחבי של הקבוצות השונות )ראו עמ' 24(. ויש בעיר גם פעולות מחאה והתארגנויות פוליטיות של קבוצות אוכלוסייה שונות שכל אחת מהן פועלת להשגת מטרותיה. ■ קשה לנהל את העיר ירושלים - המבנה המפוזר של העיר מקשה על ניהולה ומייקר את אספקת השירותים ואת הקמת התשתיות העירוניות )תחבורה, חשמל, ביוב, מוסדות חינוך וכדומה(; קבוצות האוכלוסייה השונות מחייבות התייחסות שונה; ואוכלוסיית העניים וכן אוכלוסיות הילדים, הקשישים והאנשים שאינם עובדים, מצריכות תמיכה רבה יותר של שירותי הבריאות, הרווחה, החינוך והדיור. עוד יש לציין כי חלקה המערבי של ירושלים מפותח הרבה יותר מחלקה המזרחי, ובאזורים רבים, בעיקר במזרח העיר, חסרות תשתיות נאותות. כל אלה מחייבים משאבים ציבוריים גדולים. )ראו מסגרת( ■ ירושלים סובלת מקשיי תחבורה, ואלה נובעים משילוב של כמה גורמים: .1 דרכים רבות עולות לירושלים, ומתוכננות דרכים נוספות. אבל הכביש המרכזי המוביל אליה הוא כביש מס' 1 מכיוון תל אביב, אשר מדי בוקר וערב נוצרים בו פקקים ארוכים של יוממים הנמצאים בדרכם למקום עבודתם או לביתם. הכביש העולה לירושלים דרך מודיעין, המהווה גם הוא שער כניסה מכיוון תל אביב, מקל מעט את המצב, אך בתקופות של מתח ואירועים ביטחוניים השימוש בו מצטמצם. .2 כל אחת משכונותיה של ירושלים מונה 40-30 אלף תושבים. שכונות אלה משמשות בעיקר למגורים והן מפוזרות על פני מרחב גדול, ואילו אזורי התעסוקה מרוכזים בשטח מצומצם, הנמצא ברובו במרכז העיר. גורם זה מוסיף על הצפיפות הגדולה בכבישים, בעיקר במרכז העיר, והוא מייקר את הקמת תשתיות הכבישים והתחבורה. ד.29 פקק תנועה בכניסה לעיר ירושלים ד.28 משפחות וילדים מתחת לקו העוני בירושלים בהשוואה לערים גדולות אחרות בישראל, 2004 )באחוזים(

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר