עמוד:148

ירדנה פלאוט מנהלת היחידה לתכנון פיזי במשרד התשתיות הלאומיות פגישה עם גאוגרף אלה הן רק מקצת השאלות המעסיקות את ירדנה פלאוט בעבודתה, והיא מגדירה את התפקיד שלה כ"מרתק, קשה ושוחק". כשהציעו לה לפני 10 שנים לעסוק בהיבטים תכנוניים של מערכת האנרגיה בישראל, היא לא הבינה מה יכול להיות מעניין בתכנון של תחנות כוח או של קווי דלק, וכמעט שסירבה. אך כיום, במבט לאחור, היא מבינה עד כמה התפקיד מעניין ומה רבה האחריות המוטלת עליה ועל היחידה שהיא מנהלת. "חלק חשוב מהעבודה שלנו במשרד התשתיות," היא אומרת, "הוא לקבוע לגבי כל אחד מסוגי תשתיות האנרגיה תקנות מפורטות להגנת הציבור: לאיזה מרחק צריך להרחיק מבנים מצינור גז? ולאיזה מרחק להרחיקם מעמוד של מתח גבוה? באיזה עומק מתחת לפני הקרקע או באיזה גובה מעל לפני הקרקע יש להניח צינורות גז או קווי חשמל?" הבעיה היא שבנוסף לקביעת התקנות צריך גם להתייחס להתנגדויות מצד גורמים שונים, ועל כך מעידה ירדנה פלאוט כי "אף רשות מקומית אינה רוצה שהתשתיות המסוכנות יונחו בתחומה, והארגונים הירוקים מעלים התנגדויות הקשורות לאיכות הסביבה." חלק אחר של העבודה ביחידה הוא הטיפול בתשתיות הישנות. על כך מספרת ירדנה פלאוט: ”חלק מהתשתיות הישנות מהוות מפגע בטיחותי וסביבתי. כשקמה המדינה חלק מהתשתיות הונחו בחיפזון, ומלבד זאת היה קשה לשער כבר אז את קצב הפיתוח של המדינה. כך התקרבו תשתיות האנרגיה במהירות לאזורים מיושבים. חות הגז שבפי גלילות, למשל, הוקמה במקום שהיה אז שומם ורחוק, בתי הזיקוק בחיפה הוצבו במקומם עוד בתקופת המנדט, וחלק מקווי הדלק הונחו מתחת לפני הקרקע ללא כל תכנון. כיום גוברת הדרישה להעברת המתקנים האלה," היא אומרת, ”אבל אין לאן. וגם אם נמצא לאן להעביר אותם - עלות ההעברה גבוהה מאוד, ולהשביע את רצון כולם זה בלתי אפשרי. כך יוצא שחלק גדול מעבודת יומי כרוך במאבקים ובעימותים מקצועיים, וזה מעניין וחשוב אבל קשה ושוחק…" ירדנה פלאוט למדה גאוגרפיה באוניברסיטה העברית בירושלים, ובמהלך שנות עבודתה היא ביצעה כמה תפקידים מעניינים בתחום הגאוגרפיה: היא החלה בעריכת הערכים הגאוגרפיים של האנציקלופדיה העברית, המשיכה כראש צוות תכנון במשרד הפנים, ולפני שהגיעה לתפקידה הנוכחי היא השתתפה בצוות שתכנן את העיר מודיעין. "הגאוגרפים מצליחים להתבונן על דברים בראייה כוללת," היא אומרת, ומוסיפה: "רוב האנשים שאני עובדת איתם - אדריכלים, מהנדסים או מומחים לאנרגיה - מעלים במהלך הדיונים השונים את נקודת המבט המקצועית שלהם, ואני, עם הכשרתי בתחום הגאוגרפיה, מחברת את כל אלה לגישה כוללת." באיזה מרחק מאזורים מיושבים יש להניח את הצינורות שיובילו גז לתחנות הכוח? האם מתחת לכביש חוצה ישראל צריכים לעבור קווי דלק? וקווי חשמל? ומערכת ביוב? אילו תקנות בטיחות צריך לקיים כדי שיהיה אפשר לחיות בבטחה בשכונה המוקמת ליד תחנת כוח? מתי יוקמו בישראל תחנות דלק זעירות שאינן בולטות בנוף, כפי שנהוג בארה"ב ובאירופה? ג.53 תחנת הכוח רדינג בתל אביב, השוכנת בלב אזור צפוף אוכלוסין, הוא אחד הנושאים העומדים על סדר היום של משרד התשתיות הלאומיות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר