עמוד:140

התחבורה הציבורית "רכבת 2000" פרוייקט ”רכבת 2000" מבקש לשנות את הרגלי הנסיעה בישראל. בשנים האחרונות פותחה רשת של תובכר ןיב-וינוריעת ותובכר םירוורפ הנעות בין מרכזי הערים הגדולות ובין הפרוורים, והכוונה היא להמשיך ולהרחיב רשת זאת. פרוייקט ”רכבת 2000" מתוכנן להוביל בשנת 2010 יותר מ40- מיליון נוסעים וכ15- מיליון טונות מטענים בשנה )ג40(. מערך הרכבות המתוכנן יהיה משולב במערכת רכבות עירוניות )תבכר תיתחת ותובכר תולק(,ובתחבורה ציבורית ופרטית: אוטובוסים ומוניות שיאספו נוסעים ליד תחנת הרכבת, ומגרשי חניה גדולים )”חנה וסע"( לשימוש הנוסעים שיגיעו לתחנת הרכבת בכלי רכב פרטיים. דעה רווחת היא כי הרכבת היא פתרון יעיל להסעת המונים. אבל יש גם מי ששוללים את פיתוחה המואץ של הרכבת ומעלים כמה טיעונים: פיתוח הרכבת דורש השקעות עצומות מן הקופה הציבורית, השקעות שכדאי להשקיע בשיפור מערך האוטובוסים; מסילות הברזל צורכות רצועת קרקע רחבה לא פחות מאשר כבישים; וחוסר הגמישות של הרכבת, הנוסעת בנתיב קבוע ובמספר תחנות מוגבל, לא יפחית את גודש התחבורה בערים באופן ניכר. הרכבת הקלה הרכבת הקלה היא רכבת עירונית, חשמלית ומודרנית, הנעה על מסילות בנתיבים קבועים לאורך צירים מרכזיים בעיר. תחנות העצירה והמסילה שרכבת זאת נוסעת עליה משתלבים בתוך מבנה הרחוב ואינם מפריעים להולכי הרגל. הרכבת הקלה של ירושלים תהיה הרכבת העירונית הראשונה בישראל, והיא תוכל להתמודד עם השיפועים והסיבובים החדים המאפיינים עיר הררית וצפופה כמו ירושלים. הרכבת הקלה נושאת מספר גדול של נוסעים, הנסיעה בה מהירה, נוחה ושקטה, ומכיוון שהיא מופעלת באמצעות חשמל, היא אינה מזהמת את האוויר. אורך הקו הראשון של הרכבת הקלה בירושלים יהיה 15 ק"מ. נתיבו יחצה את העיר: משדרות הרצל בדרום, דרך רחוב יפו ועד הפרברים הצפוניים של העיר - פסגת זאב ונווה יעקב. בסיום הפרוייקט יוכלו כ30- מיליון נוסעים בשנה לנוע במרכז העיר באמצעות רכבת שקטה וממוזגת, שתאפשר להגיע למרכז העיר במחצית מן הזמן הנחוץ לכך כיום. כיום מתוכננות רכבות קלות גם בתל אביב ובראשון לציון. רכבת בין-עירונית: רכבת שמחברת בין מרכזיהן של ערים גדולות. רכבת פרוורים: רכבת המקשרת בין העיר המרכזית במטרופולין לבין פרווריה - היישובים הסמוכים אליה. רכבת הפרוורים משתמשת במסילות הברזל שהונחו עבור הרכבות הבין-עירוניות. רכבת תחתית: רכבת עירונית הנוסעת במנהרות מתחת לפני הקרקע. רכבת קלה: רכבת הנעה על פסים והיא משמשת בעיקר לתנועה בתוך הערים, כחלק ממערכת התחבורה העירונית. רכבת ישראל אתר אינטרנט מוזיאון הרכבת אתר אינטרנט הרכבת עולה על הפסים הנכונים תומר ספינר ? סכמו את היתרונות ואת החסרונות של הפרוייקטים ”כביש חוצה ישראל" ו"רכבת 2000". תארו את ההתקדמות בביצוע פרוייקטים אלה, וקבעו את דעתכם האי שית על כל אחד מהם. היעזרו בספרייה הוירטואלית. יש הטוענים שה שימוש ברכבת ככלי תחבורה מרכזי יביא לחיסכון ניכר באנרגיה. על מה, לדעתכם, מבוססת טענה זאת? ומה דעתכם עליה? ג.40 הגידול באורך המסילות, במספר הנוסעים ובמטענים בישראל, 2004-1980

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר