עמוד:137

■ גודש תחבורה: מצב שבו מספר כלי הרכב הנעים בכביש קרוב לסף היכולת של הכביש להכיל אותם. גודש תחבורה קיים בעיקר בערים הגדולות, והוא גורם לפקקי תנועה. ■ רמת מינוע: מספר כלי הרכב לאלף נפש. בנושא זה פי 2 ויותר, במשך שנים רבות(. ועם זאת, ראוי לציין כי בשנים האחרונות גדל היקף ההשקעות בפיתוח התחבורה, בזכות המעורבות הגוברת של המגזר הפרטי. )ראו עמ' 135-134( תאונות דרכים ופגיעה באיכות הסביבה שתי בעיות מתלוות לכל מערכת תחבורה בעולם, ובישראל הן מתגלות בכל חריפותן. הבעיה הראשונה היא תאונות הדרכים, ובעיה זאת הפכה אצלנו ל"מכת מדינה". כל שנה מתרחשות בישראל כ22,800- תאונות דרכים, ובהן נהרגים כ500- איש. תאונות הדרכים נגרמות בגלל מצב התשתיות ובגלל התנהגות הנהגים והולכי הרגל. משאבים רבים מושקעים כדי להשפיע על גורמים אלה ולצמצם את מספר התאונות ואת מספר הנפגעים. ואולם, הפעולות שננקטו עד כה לא הביאו לירידה ניכרת במספר התאונות, והרשויות צריכות לבצע פעולות כמו: להוסיף ולשפר את תשתית התחבורה; לסלול כבישים שהסדרי התנועה בהם ברורים; לקדם פרוייקטים להסעה המונית, שכן הנסיעה בתחבורה ציבורית בטוחה יותר מהנסיעה ברכב פרטי; להכשיר נתיבים בלעדיים לתחבורה הציבורית; וליזום פעולות של הסברה, חינוך ואכיפה. הבעיה השנייה המתלווה למערכת התחבורה היא הפגיעה באיכות הסביבה. לתחבורה יש השפעה ישירה על הסביבה - רעש, זיהום אוויר ופגיעה בנוף, ויש לה גם השפעה עקיפה - פגיעה בשטחים הפתוחים העומדים לרשות הציבור, לצורך הקמת רשת כבישים ומחלפים. )ראו גם יחידה ו( ולסיכום, חשוב להדגיש כי מערכת תחבורה יעילה ומתקדמת עשויה לצמצם גם את מספר תאונות הדרכים וגם את הפגיעה בסביבה. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אתר אינטרנט די לקטל בדרכים אתר אינטרנט עד כלות הנשימה מירה גפני ג.36 הגידול באורך הכבישים ובמספר המכוניות בישראל, 2004-1960 ג.37 תאונות דרכים ונפגעים בישראל, 2004-1970

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר