עמוד:94

מותג: מוצר שפירסומו כה רחב עד שהוא מזוהה בציבור לפי שמו, הסמל שלו, האריזה שלו וכדומה. לדוגמה: ג'ינס, מילקי, מקדונלד'ס. סחר חוץ: מסחר המתבצע בין סוחרים וממשלות ממדינות שונות, והוא כולל יצוא ויבוא של סחורות ושל שירותים )שירותי תיירות, הובלה ותחבורה, שירותי מידע ועוד(. ? כתבו שמותיהן של 5 רשתות בין-לאומיות המוכרות מוצרים בישראל. דונו ביתרונות ובחסרונות בחדירתן של רשתות אלה לישראל. סחר החוץ מאז שנות ה90- מתקיימת פעילות מוגברת גם בתחום רחס ץוחה של ישראל. היצוא גדל משום ששווקים רבים נפתחו לפני סחורות ישראליות, והיבוא גדל משום שחברות מסחריות בין-לאומיות נכנסו לישראל. )ב,43 ב,44 ב45( במשך כל שנות המדינה היה ערך היבוא של סחורות ושירותים לישראל גבוה מערכו של היצוא מישראל. בשנות ה,50- לדוגמה, עלה ערך היבוא על ערך היצוא פי .7 הפער הזה הצטמצם עם השנים, וכיום ערך היבוא גבוה רק במעט מערך היצוא. )ב46( ענף המסחר נחשף לתחרות בין-לאומית גם על המסחר בישראל לא פסח תהליך הגלובליזציה, והמשק הישראלי נפתח למסחר וליבוא של מוצרים ממדינות רבות בעולם. הסרת ההגבלות על היבוא נעשתה בהדרגה: בשנת 1991 הוסרו ההגבלות על מוצרי תעשייה מיובאים, ובשנת 1996 החל המשק להיפתח לתוצרת חקלאית טרייה ולמזון מעובד מחו"ל. תהליך זה נמשך עד היום. למרות החששות שהתוצרת המקומית תתקשה לעמוד בתחרות עם מוצרי היבוא, התברר שהמשק בארץ בשל ומוכן לתהליך, וכי מרבית המוצרים הישראליים עומדים בתחרות בהצלחה. למוצרי החקלאות והמזון הישראליים יש ביקוש רב במיוחד, בעיקר בגלל הציבור הדתי המקפיד לרכוש מוצרים כשרים. החשיפה לתחרות השפיעה על הפעילות המסחרית של ישראל בכמה תחומים: • רשתות שיווק בין-לאומיות חדרו לשוק המקומי, וכיום אפשר לראות בארץ כמעט את כל הםיגתומ הבין-לאומיים. מוצרי צריכה ביתיים, ציוד חשמלי, מכוניות ומוצרים אחרים שלא נראו בארץ לפני שנות ה90- - ממלאים כיום את מדפי החנויות. • מחירי המוצרים המיובאים והמקומיים ירדו בגלל התחרות ביניהם. מדובר בעיקר במוצרי טקסטיל, הלבשה והנעלה, כלי בית וציוד חשמלי לבית, צעצועים ושעונים. • התפתחה תרבות מסחר חדשה והיא כוללת שיטות שיווק חדשות, עלייה באיכות המוצרים, ובעיקר עלייה ברמת השירות ללקוחות. • הולכים וצומחים מרכזי מסחר גדולים, המשתרעים על שטחים נרחבים ונבנים על פי התקנים והדרישות של רשתות שיווק בין-לאומיות. הם דומים למרכזים מסחריים אחרים ברחבי העולם, וכוללים מבנים ענקיים, מגרשי חניה רחבי ידיים, ורשתות בין-לאומיות כגון ”מקדונלד'ס" האמריקנית, ”בנטון" האיטלקית, איקאה השוודית ועוד. )ראו בפרק הראשון, עמ' 81-78( בשנת 2004 )באחוזים(

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר