עמוד:92

ג. התעשיות הביטחוניות והמסגרות הצבאיות שימשו "חממה" למפעלי הייטק אזרחיים היכולת הטכנולוגית שהתפתחה בישראל החלה בצורך לפתח אמצעי לחימה מתוחכמים )בעיקר כלי נשק( עבור צה"ל. במשך הזמן הפכו מוצריהן של תעשיות אלה לענף יצוא רווחי, שכן מדינות רבות רוכשות אמצעי לחימה מישראל. באמצע שנות ה80- חלה ירידה גדולה בביקוש לכלי נשק בעולם, ומפעלי התעשייה הביטחונית של ישראל עברו משבר חמור. רבים מהעובדים שנאלצו לעזוב את התעשיות הביטחוניות הקימו תעשיות אזרחיות שהתבססו על הידע והניסיון שרכשו במסגרות הביטחוניות והצבאיות. כך התפתחו מפעלי תעשייה בתחומים רבים: תקשורת, אלקטרוניקה, אופטיקה, אבטחת מידע ועוד. גם חלק מחברות ההזנק שצצו בשנים האחרונות, הוקמו בידי אנשים שקיבלו את הכשרתם הטכנולוגית בצבא. )ראו גם מסגרת, עמ' 69( ד. חתימת הסכמי סחר עם שני הגושים הכלכליים הגדולים בעולם ישראל חתמה על הסכמי סחר עם ”האיחוד האירופי" ועם הארגון הכלכלי של צפון אמריקה - ”נפט"א". הסכמים אלה נותנים לתעשיית ההייטק הישראלית עדיפות בשווקים רבים ברחבי העולם. על מאפיינים ועל תהליכים המתרחשים בחברות הייטק בארץ אפשר ללמוד מסיפורה של חברת ”צ'ק פוינט", העוסקת בפיתוח תוכנות לאבטחת מידע באינטרנט. )ראו מסגרת( הצלחה זאת הביאה להם פרסום נוסף ולקוחות חדשים, והחברה גדלה בקצב מהיר מאוד. וכך, אם החברה התחילה את דרכה בשנת 1993 עם 3 עובדים בלבד, הרי בתוך עשור היא מנתה 1,400 עובדים! כיום חברת צ'ק פוינט היא חברה ציבורית: היא נסחרת בבורסה בארה"ב, וחלק ניכר ממניותיה נמצא בידי הציבור. גם העובדים בחברה הפכו לשותפים בעקבות ההטבות שניתנו להם במהלך עבודתם. צ'ק פוינט רשומה כחברה בישראל ומאות מעובדיה, רובם אנשי פיתוח, מועסקים במשרדיה בישראל. חלק נכבד מפעילותה של ”צ'ק פוינט" חובק עולם: כ2/3- מעובדיה מועסקים בעשרות משרדים ברחבי העולם, והיא מוכרת את מוצריה דרך רשת המונה למעלה מ2,000- מפיצים בעשרות מדינות.( הצורך העולמי במוצרים שונים לאבטחת מידע באינטרנט הוא גבוה, ולכן בעלי החברה מאמינים שהיא תמשיך להוביל בשוק אבטחת האינטרנט עוד שנים רבות. "צק פוינט" - סיפור של הצלחה חברת "צ'ק פוינט" החלה כחברת הזנק בשנת ,1993 ובתוך 5 שנים הפכה לחברה מובילה בענף אבטחת האינטרנט בישראל ובעולם. כבר בתחילת שנות ה90- הבחינו מייסדי החברה שיש צורך לפתח תוכנה לאבטחת מידע, שתאפשר הגנה על עסקים מפני חדירה למחשביהם באמצעות רשת האינטרנט. שלושת המייסדים החליטו לממש את הרעיון. בדירה קטנה ברמת גן הם הקימו את חברת ”צ'ק פוינט" והחלו לפתח את תוכנת הFireWall- לאבטחת מידע. הם הסתייעו בקרן הון סיכון, שהשקיעה בפיתוח 300 אלף דולרים, תמורת 50% מהבעלות על החברה. כשנה לאחר תחילת הפיתוח כבר הייתה התוכנה מוכנה ונרשמה כחוק במשרד רשם הפטנטים. התוכנה בלטה בטכנולוגיה החדשנית ובכך שהייתה ”מוצר מדף" - מוצר שניתן לרכוש ולשלוח לכל מקום בעולם. כעת היה צריך למצוא לתוכנה שוק. המפתחים הצעירים נפגשו עם משווקים ועם לקוחות בארה"ב, ועוררו התעניינות רבה. הם הציגו את התוכנה שלהם בתערוכה חשובה וזכו שם בתואר "Show Best The". חפשו בעיתונים ובאמצעי תקשורת אחרים מידע נוסף על חברת "צק פוינט". סכמו את המידע שמצאתם. מה הם מאפייני תע שיית ההייטק הישראלית הבאים לידי ביטוי בסיפורה של ”צק פוינט"?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר