עמוד:81

.2 כוחות השוק )היזמים והקונים( מעודדים את התרחבותם של מרכזי הקניות אל האזורים הכפריים, על חשבון השטחים הפתוחים. במקרים רבים היזמים והמשקיעים הם חקלאים חברי קיבוצים ומושבים, המתקשים להתפרנס מחקלאות בלבד ועל כן הם מבקשים לשנות את ייעודה של הקרקע החקלאית ולהקים עליה מרכז מסחרי גדול. תהליך כזה מעלה את ערך הקרקע, והרווחים של בני המקום גבוהים בהרבה מהרווחים שהם יכולים להשיג תמורת עיבוד הקרקע. גם אוכלוסיית האזור )הקונים( נהנית מהשינוי, כי המרכז המסחרי מספק לתושבים מקומות קנייה ובילוי קרובים לבית, וחוסך מהם את הצורך לנסוע לעתים קרובות לעיר הגדולה. המועצות האזוריות תומכות אף הן בהקמת מרכזי המסחר באזורים הכפריים, שכן אלה מוסיפים לקופותיהן עוד מיסי ארנונה. לאחרונה התעורר החשש שתופעת המרכזים המסחריים באזורים הכפריים תתרחב כל כך, עד שתכלה את השטחים הפתוחים. על כן נוצר צורך במעורבות ציבורית, שתעצור ותמתן את התפשטותם של המרכזים המסחריים. מינהל התכנון )הגוף האחראי על התכנון המרחבי בישראל( וארגונים הפועלים למען איכות הסביבה, הם המתנגדים הראשיים להתרחבות התופעה. הם טוענים שהקרקע באזורים הכפריים שייכת ברובה למדינה ומיועדת לחקלאות, וכי אין לשנות את ייעודה. עוד הם טוענים כי האזורים הכפריים הם חלק מהשטחים הפתוחים והירוקים שיש למדינה, וכי יש לשמור על אופיים הכפרי הפתוח, ואת המסחר יש לרכז באזורים העירוניים. )ראו עמ' ,241 עמ' 303-302( ב.29 בצמוד לקניון הראשון בארץ, קניון איילון, פועל מרכז מסחרי גדול ומצויות בו חנויות עוגן השייכות לרשתות של חברות בין-לאומית שונות, וכן חנויות גדולות של רשתות מזון, ביגוד ו"עשה זאת בעצמך". במקום מבקרים מדי יום אלפי אנשים, ובסופי שבוע אף יותר מכך

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר