עמוד:80

השפעת הקניונים ומרכזי המסחר על הערים ועל האזורים הכפריים ”פריחת" הקניונים ומרכזי הקניות יצרה כמה בעיות. נזכיר את העיקריות שבהן: .1 מרכזי הקניות הגדולים פגעו מאוד במסחר שהתנהל ברחובות הראשיים של הערים השונות. רחובות כמו דיזנגוף בתל אביב, הרצל בחיפה ויפו-בן-יהודה בירושלים, היו בעבר רחובות מסחריים שוקקי חיים במרבית שעות היום והלילה. כיום המצב שונה. חנויות רבות אינן מצליחות לעמוד בתחרות עם מרכזי הקניות, הן נסגרות בזו אחר זו, וברחובות הראשיים פועלות בדרך כלל חנויות של מוצרים זולים ויום-יומיים. מצבם הכלכלי של בעלי החנויות קשה, ורבות מהחנויות פועלות במבנים מוזנחים הזקוקים לשיפוץ. במצב כזה, רבים מבעלי הרכב מעדיפים לנסוע למרכזי הקניות ולקניונים. אלה שאין ברשותם רכב פרטי ואינם יכולים להגיע למרכזי הקניות נאלצים להסתפק בהיצע )הדל, בדרך כלל( המצוי במרכזי הערים. כדי לעודד את המסחר בערים יש צורך במעורבות ציבורית שתיזום שיקום של הרחובות הראשיים, שיפוץ המבנים, בניית מגרשי חניה ושיפור הגישה של כלי הרכב אליהם. פעולות אלה יכולות להפוך את הרחובות הראשיים של הערים למרכזי מסחר עירוניים, כפי שקורה בכמה ערים גדולות באירופה. בדקו כיצד השפיעה פתיחת קניונים ומרכזים מסחריים על הרחוב הרא שי ועל העיר שבה או בקירבתה אתם גרים. ב.28 קטע מרחוב דיזנגוף בתל אביב, .2007 בימיו הטובים היה הרחוב שוקק פעילות: חנויות יוקרה, מסעדות, בתי קפה, בתי קולנוע ותאטרון יצרו לו שם של "המקום" לקניות ולבילויים. אבל בעקבות התפתחות הקניונים חנויות רבות נסגרו, ונותרו ברחוב חנויות פחות יוקרתיות, ובנוסף - במשך השנים רבים מהמבנים ברחוב התיישנו. בשנים האחרונות הרחוב "מתאושש" שוב - יש השקעות בחידושו ובשיקומו, נפתחו בו חנויות ובתי קפה חדשים, והקהל שב וממלא את הרחוב.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר