עמוד:61

משימות לסיכום היחידה 1 סכמו את המאפיינים העיקריים של אוכלוסיית ישראל. היעזרו בתוכן העניינים של היחידה ובמושגים המופיעים לכל אורכה בשולי הדפים. 2 ביחידה מתוארים תהליכי שינוי שהתחוללו באוכלוסיית ישראל. מנו את השינויים והביעו את דעתכם: א. באיזה תחום היה השינוי הגדול ביותר? ב. אילו תהליכי שינוי היה כדאי לנסות לעצור או לפחות להאט? מדוע? הוסיפו הסברים לתשובתכם. 3 במהלך היחידה תוארו 4 קבוצות אוכלוסייה ייחודיות: חרדים, נשים, קשישים ועובדים זרים. ערכו דיון והביעו את דעתכם לגבי כל אחת מהקבוצות - מדוע היא נחשבת לקבוצת אוכלוסייה חלשה? מה על המדינה לעשות כדי לתמוך בכל אחת מהקבוצות? ומה רצוי שכל קבוצה תעשה כדי לעזור לעצמה? 4 בחרו אחד ממחוזות ישראל )צפון, חיפה, מרכז, תל אביב, ירושלים, דרום(. כתבו מה אפשר ללמוד על המחוז הזה מכל אחת מהמפות הבאות: א,2 א,10 א,25 א,48 א.61 5 עיינו ביחידה כולה ואיספו עובדות, נתונים ודוגמאות בנושא: אוכלוסיית אזור המרכז בהשוואה לאוכלוסייה בשאר אזורי הארץ. בהשוואה התייחסו לרמת החיים, להשכלה, לתעסוקה וכדומה. אילו מסקנות אתם מסיקים מההשוואה? 6 ערכו השוואה בין עליית שנות ה50- לעליית שנות ה.90- התייחסו להיבטים הבאים: מדינות המוצא; הסיבות לעלייה; המבנה המשפחתי של העולים; סיכויי העולים למצוא תעסוקה בארץ; הרמה הכלכלית של העולים; שיטות הקליטה. 7 כיצד השפיעה עליית שנות ה90- על מדינת ישראל? במה שונה תרומתה מהתרומה של עליית שנות ה50-? 8 נניח שאתם עובדים במשרד הקליטה, וצפוי גל עלייה גדול נוסף בשנים הקרובות. הכינו תכנית לקליטת העלייה. בתכניתכם הפיקו לקחים מן הקשיים והבעיות שליוו את העליות הקודמות, והעלו רעיונות חדשים שנראים לכם יעילים מאלה שהשתמשו בהם בעבר. אפשר, כמובן, להתייעץ עם חברים ומכרים שעלו ארצה במהלך השנים. מרוצים? נראה לכם שהתכנית שלכם מוצלחת? - שלחו אותה למשרד הקליטה. 9 עיינו באטלס ישראל החדש, עמ' .95 א. ציינו 3 הבדלים בין פירמידות הגילים של צפון תל אביב ושל היישוב אלעד. ב. מה הם הגורמים להבדלים אלה? ג. כיצד באים לידי ביטוי ההבדלים האלה בחיי היום-יום של תושבי צפון תל אביב ואלעד? 10 אוכלוסיית ישראל היא מגוונת והטרוגנית. מה הם, לדעתכם, היתרונות, הקשיים והאתגרים הנובעים ממאפיין זה של האוכלוסייה?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר