עמוד:32

רמת ההשכלה גם בתחום ההשכלה אפשר להצביע על מגמת עלייה: מאז קום המדינה ועד היום גדל מספר הלומדים במוסדות החינוך השונים בישראל, עלתה רמת ההשכלה של כלל האוכלוסייה, ותופעת הבתורע כמעט נעלמה. )א,21 א22( את העלייה ברמת ההשכלה אפשר לזהות בעיקר ב2- תחומים. ראשית, אחוז התלמידים הזכאים לתעודת בגרות גדל מאז קום המדינה במידה מרשימה. תעודת הבגרות היא כרטיס הכניסה למוסדות להלכשה ההובג, ושיעורם הגבוה של בעלי תעודת הבגרות מאפשר ליותר אנשים להרחיב את השכלתם. שנית, כיום קיים הצע גדול של מוסדות להשכלה גבוהה - ואלה פרושים בכל רחבי ישראל, ולא רק בערים הגדולות )כפי שהיה בעבר(. גם מיגוון המקצועות והתחומים שאפשר ללמוד במוסדות אלה, מתרחב. )א,23 א25( העלייה ברמת ההשכלה נובעת מכמה גורמים: • מדינת ישראל משקיעה רבות בנושא החינוך ומקצה לו ביצקתב הנידמה משאבים רבים, יותר ממדינות מפותחות אחרות )א24(. במשך השנים הורחבו מסגרות החינוך, ונוספו מסגרות חדשות ומגוונות. קוח דומיל הבוח חל עכשיו על כל הילדים ובני הנוער עד סוף כיתה י, והלימודים הם כמעט חינם עד סיום בית הספר התיכון. כמו כן פותחו מערכות לתמיכה בקבוצות תלמידים מיוחדות - עולים חדשים, תלמידים מתקשים וכו'. • לעובדה שרמת החיים בישראל עלתה יש השפעה גם על רמת ההשכלה, שכן הורים יכולים להרשות לעצמם להשקיע יותר כספים בחינוך ילדיהם. • הביקוש להשכלה גדל - הן כתוצאה מגידול האוכלוסייה והן בגלל העובדה ששכרם של בעלי תואר אקדמי הוא בדרך כלל גבוה משכרם של בעלי השכלה נמוכה יותר. • העולים הרבים שהגיעו מבריה”מ לשעבר בשנות ה90- תרמו גם הם לעלייה ברמת ההשכלה, שכן בבואם הייתה השכלתם הממוצעת גבוהה מזו של הישראלים הוותיקים. בערות: אי-ידיעת קרוא וכתוב. בלועזית: אנאלפביתיות. השכלה גבוהה: השכלה על-תיכונית הנרכשת במוסדות לימוד כמו אוניברסיטה, מכללה, סמינר וכדומה. תקציב המדינה: תקציב ההוצאות וההכנסות של הממשלה לתקופה של שנת כספים אחת. תקציב המדינה מקנה לממשלה השפעה מרכזית על הפעילות במשק. חוק לימוד חובה: חוק המטיל חובת לימוד בבית הספר על כל ילד בישראל במשך 13 שנים: שנה אחת בגן חובה )בגיל 5(, ו12- שנות לימוד בכיתות א-י"ב )בגיל 18-5(. מי שחובה זאת חלה עליו, זכאי לחינוך במוסד חינוך רשמי על חשבון המדינה. איזה מהגורמים לעלייה ברמת ההשכלה בישראל הוא לדעתכם הגורם שהשפעתו הגדולה ביותר? הסבירו את קביעתכם. א.21 במקומות רבים בישראל, השימוש באמצעים טכנולוגיים מתחיל כבר בגילאים הצעירים. בתמונה: כיתת מחשבים בבית הספר היסודי ”משגב" בגליל

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר