עמוד:31

פערים ברמת החיים בין אזורים במדינה לפערים ברמת החיים בין קבוצות האוכלוסייה השונות בישראל יש ביטוי במרחב: • באזור המרכז של ישראל, רמת החיים הממוצעת גבוהה מזו שבאזורי השוליים. מרבית הפעילות העסקית ומקומות העבודה מצויים במרכז הארץ, ואילו שיעורי האבטלה הגבוהים מצויים בדרום הארץ ובצפונה. • במרבית הערים החדשות שקמו לאחר קום המדינה - רמת החיים נמוכה מזו של שאר היישובים העירוניים בישראל. ביישובים אלה אין מספיק מקומות עבודה, ושכר העובדים נמוך מהשכר המשולם לעובדים בערים הגדולות של ישראל. • קיים פער בהכנסה וברמת החיים בין האוכלוסייה היהודית לאוכלוסייה הערבית. 68% מהמשפחות הערביות הן עניות, לעומת 30% מן המשפחות היהודיות. ברוב היישובים הערביים גם רמת התשתיות ושירותי הרווחה נמוכה מזו של היישובים היהודיים. • גם בערים קיימים פערים גדולים - יש שכונות מגורים מבוססות ויש שכונות מצוקה. )ראו גם יחידה ד( על "מדיניות הרווחה" במקורות היהודיים מדינת רווחה עירית ליפשיץ ישראל כמדינת רווחה יוסף קטן אי-שיוויון חברתי בין אזורים גיאוגרפיים בישראל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה התמ"ת אתר אינטרנט עמותת ידיד אתר אינטרנט בישראל מופעלת כיום תכנית מהל"ב - מהבטחת הכנסה לתעסוקה בטוחה. תכנית זאת משלבת אזרחים שקיבלו הבטחת הכנסה במעגל העבודה באמצעות מרכזי תעסוקה ותכניות אי שיות. היכנסו לאתרים של התמ"ת )משרד התע שייה, המסחר והתעסוקה( ושל עמותת "ידיד" באינטרנט, והכינו ר שימה של ההישגים ושל הק שיים של תכנית זאת. מה דעתכם: מהי הדרך הנכונה לצמצם את בעיית העוני? באילו דרכים אפשר לצמצם פערים כלכליים? וכיצד יכולים בני גילכם לתרום ל שיפור המצב? ערכו דיון בנושא: היתרונות והחסרונות של מעורבות ארגוני מתנדבים בנושאים שבעבר היו בתחום אחריותה הבלעדי של המדינה. במקורות היהודיים מוקדש מקום נרחב למחויבות של החברה לתמוך באוכלוסיות חלשות. כפי שאמרו חז"ל: "כל ישראל ערבים זה לזה". חוקים שונים המופיעים בתנ”ך מחייבים להעניק צדקה לעניים, להגן על ”היתום, הגר והאלמנה” המייצגים את החלשים בחברה, וגם לשתף אותם בכל שמחה ואירוע. החוק המקראי גם דורש יחס הוגן כלפי שכירים, במיוחד העניים שבהם: ”א תעשק שכיר, עני ואביון מאחי או מגר אשר בארצ...” )דברים כד, יד(. הנביאים ירמיהו, ישעיהו, יחזקאל ואחרים ראו ביחס ההוגן והמיטיב כלפי החלשים נושא מרכזי: ”שפטו יתום ריבו אלמנה…” )ישעיהו א, יז(. בספרות התלמודית ובהלכה המאוחרת נקבעו הלכות המגדירות במדויק כיצד יש לתמוך בחלשים בחברה: מי נחשב עני שיש לסייע לו, איזה חלק מהכנסותיו אדם צריך לתת לצדקה, מי יגבה כסף לצדקה בשם הקהילה, ועוד. בקהילות יהודיות שונות בעולם קיימת תמיד מערכת של קרנות לגמילות חסדים )גמ"ח( לנזקקים. ובישראל - אמנם למדינה יש מחויבות לדאוג לאוכלוסיות החלשות, אך לא תמיד זה מספיק. לכן מתקיימת פעילות ציבורית התנדבותית רחבה, כדי לקיים את הפסוק: "וא תקפץ את יד מאחי האביון" )דברים טו, ז(. א.20 ארגוני מתנדבים ועמותות שונות בישראל שמו להם למטרה להיות מעורבים בקהילה ולעזור לחלשים. בתמונה: ניידת של עמותת ”עלם” - עמותה המאתרת בני נוער במצבי סיכון ומצוקה ומסייעת להם.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר