|
עמוד:10
ב. הגורמים הנמנים הם: א. צפייה באלימות בטלוויזיה ב. הידרדרות במצב הכלכלי ועליית האבטלה ג. חשיפה לכיבוש ולפיגועי טרור ד. אקלים חברתי של חוסר סובלנות. ג. פתרונות: א. תכנית חינוכית מגיל צעיר, המותאמת לשלבי ההתפתחות. עקרונות החינוך - עידוד סבלנות, פתרון בעיות באופן מילולי, חינוך לסובלנות ועידוד האמפתיה ב. הורים ומחנכים יבדקו אילו תכניות טלוויזיה הילדים נחשפים ג. )בפסקה ו( נרמזים פתרונות נוספים - תחיקה, שינוי אקלים חברתי ודוגמה של אנשי ציבור. ד. "ניתן להצביע על מספר גורמים..." )שורה 6( - מרמז על פירוט הגורמים. "גורמים אפשריים נוספים" )שורה 13( - מרמז על המשך הפירוט. "הסברה שתוצג..." )שורה 22( - מרמז על הטענה המרכזית של המאמר ביחס לפתרון הבעיה. פעילות :6 מבנה טיעון במאמר )עמ' 54( א. הטענה נמצאת בפסקה .1 ב. למאמר יש מטרה של שכנוע, ויש לו מבנה של טיעון. כלומר יש טענה, ביסוס הטענה )ניתוח, נימוקים( ומסקנה, אם כי אינם באים לפי סדר זה. ג. הצגת הבעיה )פסקה א( - עלייה ברמת האלימות בחברה הישראלית גורמים לבעיה )פסקות ב-ה( - הגורמים: צפייה בטלוויזיה, מצב כלכלי, חשיפה לכיבוש ולטרור, אקלים חברתי הטענה )פסקה ו( - הדרך למניעת אלימות היא חינוך דרכים לפתרון )פסקות ז-יא( - חינוך מגיל צעיר, עידוד סובלנות ואמפתיה, צמצום חשיפה לטלוויזיה מסקנה )פסקה יב( - למניעת אלימות יש לקבוע תכנית ארוכת-טווח שיעור :5 כתיבת מאמר תגובה פעילות :4 פועלי אמירה ודיבור ישיר )עמ' 60( א. גורסים )שורה 4(, מתנגדים )שורה 6(, טוענים )שורה 8(. ב. המתנגדים למתן שיעורי בית גורסים: לאחר יום עבודה... באופן נפשי פיסי תקין. אנו מתנגדים להקרבת... ג. בדיבור ישיר נשמע באופן מדויק קולו של הדובר. הדובר מדבר בגוף ראשון. הדיבור הישיר שונה גם בסימני הפיסוק )נקודתיים, מירכאות(. פעילות :5 מאמר ביקורת - הבנה )לטרון( )עמ' 61( א. מאמר ביקורת לספר "לטרון". ב. בתחילה יחסה היה חוסר כבוד, התייחסות אל ספרות בינונית ושטחית. לאחר הקריאה דעתה השתנתה - כי בזכות ספר כזה ניתן ללמוד היסטוריה בדרך חיה. ג. ספרי טיסה - ספרים בינוניים וקלים לקריאה; ספרות טובה - ספרי קריאה בעלי ערך אמנותי גבוה. ד. נגד: לביה"ס יש להביא רק יצירות מופת. מבחינת ההיסטוריה יש אולי אי-דיוקים. הדמויות רדודות. בעד: מקדם למידה של פרק בהיסטוריה הישראלית. כמו כן, קלות הקריאה שבו יכולה לעודד קריאה. ה. ממליצה להציע את הספר לפני תלמידים.
|
|