עמוד:246

ב. בקטע מוספרו המשפטים. נתחו את כל המשפטים בקטע. .1 קבעו את הנשוא ואת הנושא. .2 סמנו את הלוואים )משלימי שם העצם(. .3 סמנו את משלימי הפועל. ג. כתבו במילים שלכם את הפירוש לביטויים: חדשות לבקרים )משפט 3( - הפיקו את מרב התועלת )משפט 17( - ד. מהי דרך התצורה של המילה גלובליזציה? ה. המילים הבאות לקוחות מן הקטע: משנה )משפט 7(, מיצרות )משפט 10(, מזהמת )משפט 11(, טורחות )משפט 12(, התבססה )משפט 14( .1 מה המשותף לכל המילים? .2 קבעו מהו הזמן של רוב הפעלים. איזה פועל יוצא דופן מבחינת הזמן? .3 הויכוח בין תומכי הגלובליזציה לבין המתנגדים עוד לא תם. )משפט 13( מהו חלק הדיבור של המילה מתנגדים במשפט זה? פעילות משלבת :6 המשפט הפשוט קראו את הקטע הבא, וענו על השאלות שאחריו. הנשים נאבקות על זכויותיהן 1 הזכות להשתתף בחיים הפוליטיים - לבחור או להיבחר - לא הוענקה לנשים במחצית הראשונה של המאה ה.19- מקומן של הנשים מן המעמד הבינוני והגבוה היה בבית. הנשים עסקו בניהול הבית ובגידול הילדים, והיו תלויות בגברים בכל הקשור בכלכלתן. הגבר היה ראש המשפחה והאפוטרופוס על אשתו וילדיו. לנשים לא הייתה זכות בעלית על רכוש, ורכוש 5 המשפחה נחשב בדרך כלל לרכושו של הבעל, וגם אם מקורו היה רכוש שהאישה הביאה ממשפחתה עם נישואיה. בדרך כלל עסקו נשים בנות המעמד הגבוה בפעילות צדקה בקהילתן. בעקבות תהליך התיעוש השתלבו נשים רבות בנות המעמד הנמוך כפועלות בתעשיית הכותנה והצמר. עם זאת, העיסוק הנפוץ ביותר ביניהן היה עבודה כמשרתות. המשרתות עשו את כל העבודות בבתי מעסיקיהן האמידים: הן ניקו, בישלו, הגישו, כיבסו, גיהצו וטיפלו 10 בילדים. עד מהרה החלו נשים בנות המעמד הבינוני לעבוד כפקידות, מורות, זבניות או טלפניות. נשים מעטות אף החלו ללמוד באוניברסיטאות מיוחדות לנשים - בבריטניה, בצרפת ובגרמניה. הפער בין מעמדן הפוליטי הנחות של הנשים לבין מעורבותן הכלכלית והשכלתן גרם לנשים להתחיל להיאבק למען שינוי מעמדן. תחילה דרשו הנשים זכויות פוליטיות שוות לזכויות הגברים. נוסף על כך דרשו הנשים את זכות הבעלות על הרכוש המשפחתי, וכשניצחו 15 במאבקן - שינה החוק בבריטניה )1870(, בגרמניה )1900( ובצרפת )1907( - וגם נשים הורשו על-פי החוק להיות בעלות רכוש. למרות זאת, עדיין לא ניתנה להן הזכות לבחור ולהיבחר. נשים החלו להיאבק למען זכות הבחירה - שנקראה סופרז - ומשום כך נקראו הנשים הפעילות במאבק זה - סופרז'יסטיות.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר