עמוד:240

פעילות :14 משלימי פועל בקטע בקטע הבא מודגשות המילים המציינות מקום וזמן. א. קראו את הקטע, וכתבו מה תפקידן התחבירי - האם הן משלימות פועל או משלימות שם עצם )לוואי(? ב. מהו הקשר הלוגי במשפט הראשון? ג. לפניכם משפט שחלקיו נתחמו. כתבו מעל כל חלק את תפקידו התחבירי: נושא, נשוא, משלים פועל, משלים שם )לוואי(. משלים פועל התערוכה משמשת בימה בינלאומית להצגת חידושי מחשבים והיי-טק. הפטנט הישראלי החדש, עט היודע לקרוא אנגלית ולתרגם לעברית, נרשם כבר ברוב מדינות העולם, והוצג אתמול בבכורה העולמית. התערוכה השנתית בגרמניה המושכת אליה מאות- אלפי מבקרים מכל העולם, משמשת בימה בינלאומית להצגת חידושי מחשבים והיי-טק. סביר להניח שעיתונאים מכל העולם יפשטו בימים הבאים על הבית במכמורת, שם מתגורר ממציא הפטנט הישראלי. מתוך: דודי גולדמן, "תרגום כלאחר יד", ידיעות אחרונות, 14.3.97 פעילות :15 משלימי פועל בקטע לא תמיד היו בארץ פקקי תנועה. קראו את הקטע על התפתחות התחבורה בארץ. א. סמנו בקטע את משלימי הפועל. ב. האם הצירוף "של אותם ימים" הנמצא בקטע הוא משלים פועל? ג. אתרו בקטע את המקומות בהם מופיעות המילים "בארץ" ו"בארץ ישראל". האם הן משלים פועל או לוואי? ד. קבעו בכל משפט את הנושא ואת הנשוא. ה. נתחו את התפקידים של המילים בצירוף המודגש בקו )התפתחות התחבורה...(. בלי פקקים מש' פועל מש' פועל עד סוף המאה התשע עשרה לא היו בארץ כבישים טובים. כלי רכב לא יכלו לנסוע עליהם בכל ימות השנה. רק בתקופת מלחמת העולם הראשונה הרחיבו התורכים את רשת הכבישים בארץ. התורכים סללו כבישים כדי לענות על צרכים של השלטון של אותם ימים. עם התפתחות היישוב בארץ ובשל כניסת מכוניות במקום העגלות הרתומות לסוסים הורחבו הכבישים במידה רבה. התפתחות התחבורה הציבורית הקואופרטיבית בארץ ישראל החלה בתום מלחמת העולם הראשונה. מתוך: דרך בטוחה, תשנ"ז, משרד החינוך, התרבות והספורט, ומשרד התחבורה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר