עמוד:173

מתרגלים פעילות :1 מתכון מבולבל רוצים להיווכח בחשיבות התחביר? חשבו על מאכל מסוים שאתם יודעים להכין, או פתחו ספר בישול כלשהו, ובחרו מתכון פשוט וקצר. כתבו אותו, אבל ללא כל כללים תחביריים: ללא כל סדר בין המילים וללא כל מילות יחס או מילות קישור. מסרו לחברים את מה שכתבתם. האם יוכלו להכין את התבשיל לפי הכתוב? שיעור :2 מאפייני המשפט בשיעור זה תראו מה ההבדל בין משפט לבין אוסף של מילים שאינו משפט. משפט או אוסף מילים? איך נדע בדרך קצרה ובטוחה אם לפנינו משפט או סתם אוסף מילים? התבוננו במבעים שלפניכם, ונסו להחליט אילו מן המבעים הם משפטים ואילו אינם משפטים. .1 המסיבה תתקיים בשעה שמונה. .2 אני מחכה לקבל בדואר את הספר החדש. .3 בירור המעשים של האנשים האלה. .4 הזמר המפורסם יופיע בירושלים. .5 הבנת ההיסטוריה המיוחדת של עם ישראל. עתה הפכו את המבעים לעבר כדי לבדוק אם הם משפטים: אם ניתן להפוך מבע לעבר )או לעתיד(, המבע הוא משפט. הציבו את המילה "אתמול" לפני כל מבע, ובדקו אילו מן המבעים משנים את זמנם. שימו לב איזו מילה במבע מראה על ציון זמן )עבר(. .1 המסיבה התקיימה בשעה שמונה. משפט .2 חיכיתי לקבל בדואר את הספר החדש. משפט .3 _____ )לא ניתן להפוך לעבר.( לא משפט .4 הזמר המפורסם הופיע בירושלים. משפט .5 _____ )לא ניתן להפוך לעבר.( לא משפט מבעים ,1 2 ו4- הם משפטים, והמילים הנושאות את הזמן, הן הפעלים. את מבעים 3 ו5- אי-אפשר להפוך לזמן עבר כי אין בהם מילים שנושאות את הזמן, ולכן אינם משפטים.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר