עמוד:72

א. מהו האירוע המתואר בסיפור? ב. מדוע יש בסיפור פעלים רבים? מדוע חלקם פעילים וחלקם סבילים? ג. ציינו מעל כל מילה מודגשת את הבניין )קל - פעול, נפעל, הפעל, פעל(. ד. ליד כל פועל בצורת נפעל ציינו אם המשמעות היא סבילה או פעילה. ה. שכתבו את החלק האחרון מ"כך נתפס"... עד סוף הקטע מסביל לפעיל. שנו במידת האפשר את הצורות הסבילות לצורות פעילות. שימו לב: לא ניתן להפוך את כל הצורות הסבילות לפעילות. כך תפסו את... ו. בטקסט מופיעים שמות התואר חשוב וגנוב. כתבו מהי דרך התצורה שלהם. ז. מדוע מופיעים בקטע שמות תואר רבים? מה הם מוסיפים? פעילות :10 פעולה חוזרת לפניכם פעלים שונים אשר יש להם משמעות פעילה. א. הפכו אותם לפעלים המביעים "פעולה חוזרת". ב. כתבו הסבר לכל פועל שכתבתם. פעיל פעולה חוזרת הסבר פעיל פעולה חוזרת הסבר .1 רחץ התרחץ רחץ את עצמו. .7 קלח .2 סגר .8 הסתיר .3 הלביש .9 קשר .4 אפר .10 סגר .5 סלק .11 פטר .6 גנגר פעילות :11 שינוי והתהוות לפניכם קבוצת פעלים: התרחב, )הפרי( הבשיל, התרכך, )הבורג( נשחק, התארך, הסמיק, )הילד( הבריא, התחזק, )השיער( הלבין, )הגזע( נרקב, )התפוח( הצהיב. א. מהי המשמעות המשותפת לפעלים אלה? ב. אילו 3 בניינים מציינים משמעות זו בדרך כלל? ג. מיינו את הפעלים לפי בניינים אלה. פעילות :12 חזרה, שינוי והתהוות בסיפור חזרו לסיפור "הכדור נזרק" בעמ' .68 מצאו בפסקה האחרונה את כל הפעלים במשמעויות הבאות: חזרה - שינוי והתהוות -

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר