עמוד:66

הדדיות פעלים, כמו: נפגשים, מתחבקים, מתנשקים, מתכתבים, מתנגשים, מביעים פעולות הנעשות באופן הדדי, זה לזה. התבוננו בפעלים המודגשים בכל שורה: התכתבנו במשך שנה )כתבנו זה לזה(. התחבקנו ארוכות )חיבקנו זה את זה(. ילדים נוהגים לומר: בוא ו"נתמסר" )נמסור זה לזה(. הפעלים המביעים את משמעות ההדדיות מצויים בעיקר בהתפעל אך גם בנפעל. טיפים ■ הבניין של הפועל תורם את חלקו למשמעותו הכוללת של הפועל. יש כמה קבוצות חשובות של משמעויות פועל שהבניינים מציינים: ■ משמעות הגרימה מצוינת לרוב בהפעיל ולעתים גם בפעל )הכתיב, למד(. ■ משמעות הסביל מצוינת כמעט בכל צורות הפעל ופעל )הכנס, שגר( ובמקרים רבים גם בנפעל )נזרק( ובצורת בינוני-פעול )שבור(. ■ משמעות החזרה מצוינת בדרך כלל בהתפעל )התרחץ, התגלח(. ■ משמעות השינוי וההתהוות )הזדקן, הצהיב, נרגש( נמצאות בהפעיל, בנפעל ובהתפעל. ■ משמעות ההדדיות )התחבקו, התכתבו, נפגשו( נמצאות בהתפעל, ובנפעל. מתרגלים פעילות :1 פעיל לעומת גרימה לפניכם פעלים: חלקם מביעים פעיל רגיל, חלקם גרימה. א. מצאו לכל פועל את בן הזוג המתאים. ב. הסבירו את משמעות הפועל המביע גרימה. פעיל רגיל גרימה הסבר .1 רץ הריץ גרם למישהו לרוץ. .2 למד למד גרם למישהו ללמוד. .3 רכב ... .4 כתב ... .5 ... הנחית .6 ... שמח .7 תרם ... .8 ... הפיל .9 ... האכיל

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר