עמוד:3

למשפחה, בחוברת זו יש שלושה פרקים. לפניכם תיאור של כל אחד מהם. שברים הנושאים המרכזיים בפרק הם כפל שברים וחילוק שברים. עד כה למדו התלמידים לפתור תרגילי כפל וחילוק שבהם אחד הגורמים לפחות הוא מספר שלם. דוגמאות: 6= 3 : = 3 : 23 = = 4 × 10= 3 : 10 3 = 3 : 10 = 5 : 4 44 = : 3 3 = 43 × 1 5 את התרגילים הם למדו לפתור בדרך שלא כללה אלגוריתמים פורמליים אלא הסתמכה על מצבים מהמציאות. בפרק זה, שברים - חלק ו, ילמדו התלמידים את האלגוריתמים הפורמליים, ובעזרתם יפתרו את שאר הסוגים של תרגילי כפל שברים וחילוק שברים. הלימוד יתבסס על הידע הקודם של התלמידים. ביחידה א יש פעילויות חזרה והעמקה על נושאים שנלמדו בפרקי השברים הקודמים. יחידה ב עוסקת בכפל שברים. ביחידה זו מקשרים בין מציאת הערך של חלק (חלק מכמות) בדרך שנלמדה עד כה ובין הדרך הפורמלית לפתרון - בעזרת תרגיל של כפל שברים. כמו כן מקשרים בין מציאת שטח בעזרת ציור ובין מציאת שטח בעזרת תרגיל כפל. דוגמאות: .1 מ-12 מ"ר כמה הם 4 • דרך אחת: 3 = 4 : 12 9 = 3 × 3 • דרך אחרת: בעזרת תרגיל כפל: 9 = 36 = 3 × .12 כלומר, 4 מ-12 מ"ר הם 9 מ"ר. הערה: את שתי הדרכים מלווים בהדגמות מוחשיות. .2 מ-2 מ"ר כמה הם 4 א.תחילה מציירים מלבן המייצג 1 מ"ר, מחלקים אותו לשני חלקים מ"ר. שווים וצובעים 2 ב.מחלקים שוב ל-4 חלקים שווים ומסמנים 3 מהחלקים הצבועים. מ-2 מ"ר הם 3 חלקים מתוך • דרך אחת - רואים בציור ש-4 מ"ר. 8 חלקים שווים, ולכן הפתרון הוא 8 • דרך אחרת - מחשבים את שטח החלק המתאים בעזרת תרגיל כפל: אורכי הצלעות של המלבן הצבוע הם 4 מאורך אחת הצלעות של המלבן המקורי, ו-2 3 1 3 . × מאורך הצלע האחרת של המלבן המקורי, ולכן התרגיל המתאים הוא זה: = כלומר, 4 מ-2 מ"ר הם 8 מ"ר.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר