|
עמוד:175
תפילות השבת וברכותיה ויש מוסיפים ושרים: תהלת יהוה ידבר פי ויברך כל בשר שם קדשו לעולם ועד: תהלים קמה, כא ואנחנו נברך יה מעתה ועד עולם הללויה: תהלים קטו, יח הודו ליהוה כי טוב כי לעולם חסדו, תהלים קו, א-ב מי ימלל גבורות יהוה ישמיע כל תהלתו: הזימון אם בין המסובים ישנם לפחות שלושה גברים [מגיל שלוש עשרה ואילך], חייבים כל הסועדים בזימון, שהוא הזמנה לברך את ברכת המזון. בעל הבית [או מי שנתכבד על ידו לעשות כך] הוא המזמן, ויש הנוהגים למזוג לו כוס מיוחדת של יין. [זימון בנוסח מיוחד נאמר בסעודה הנערכת לכבודם של חתן וכלה בשבעת ימי המשתה שאחרי חתונתם, בסעודה שלאחר ברית המילה וכן בבית האבלים. ראה עמ' 13, 37 ו-52.] ויש הנוהגים שגם נשים האוכלות בפני עצמן מזמנות. 0 ימלל: יאמר. ישמיע כל תהלתו: מי יוכל לומר את כל שבחיו? הזימון: "שלושה שאכלו כאחד חייבין לזמן" [משנה ברכות ז, א], כלומר לברך יחדיו את ברכת המזון, כאשר אחד מהם מזמין את חבריו לעשות זאת יחד עמו. המשנה גם מציעה את נוסחת הזימון, המתרחבת לפי מספר המשתתפים: שלושה, עשרה, מאה, אלף ורבוא. האגדה מספרת שכבר אברהם אבינו הזמין את אורחיו לברך בנוסחה מעין זו [תלמוד בבלי, סוטה י ע"ב]. המימד הציבורי-קבוצתי של ברכת המזון מגדיל את כבודו של ה', וניתן להשוות את הזימון לקריאתו של שליח הציבור, "ברכו את ה' המבורך", המצויה בראש תפילות ערבית ושחרית.
|
|