עמוד:555

התרבות הפוליטית בישראל כפי שלמדנו , התרבות הפוליטית הנוהגת במדינה מושפעת מאופי החברה : הערכים , המסורות והמנהגים . תרבות פוליטית זו משפיעה על ההתנהגות הפוליטית של השלטונות והאזרחים במדינה ועל אופי המשטר . להלן נבחן את יסודות התרבות הפוליטית בישראל . התרבות הפוליטית בישראל : המקורות הדמוקרטיים והמקורות הלא - דמוקרטיים התרבות הפוליטית הנהוגה בישראל יונקת מכמה מקורות : ממקורות היהדות , מהמסורת והתרבות של ארצות המוצא מהן עלו היהודים - מדינות דמוקרטיות ומדינות לא דמוקרטיות , מהמסורת שהייתה נהוגה בקהילות היהודיות השונות בגולה , מהתרבות הדמוקרטית המערבית , וממרכזיותו של נושא הביטחון בחיים הפוליטיים במדינה . מקורות דמוקרטיים הקהילות היהודיות בגולה , במדינות הדמוקרטיות ובמדינות הלא - דמוקרטיות כאחד , היו מעין " איים דמוקרטיים". הן קיימו כללים דמוקרטיים פורמליים : ההנהגה בקהילה הייתה הנהגה שנבחרה ברוב קולות של בעלי זכות הבחירה בה , ההחלטות התקבלו על פי העיקרון של הכרעת הרוב . בעלי התפקידים , ובהם רב הקהילה , נבחרו לתפקידיהם במוסדות הקהילות לתקופת כהונה קצובה . מנהיגיה של התנועה הציונית וביניהם הרצל , ויצמן , ז'בוטינסקי ובן - גוריון , שתרמו לעיצוב התרבות הפוליטית של התנועה הציונית ושל היישוב , החזיקו ברובם בעקרונות דמוקרטיים מערביים . השלטון הבריטי , ששלט בארץ עד לקום המדינה , השפיע גם הוא על הצביון הדמוקרטי של התארגנות היישוב ומוסדותיו הפוליטיים , שכן מנהיגי היישוב ראו בשיטה הבריטית הדמוקרטית מודל פוליטי ראוי לחיקוי . מקורות לא - דמוקרטיים מרבית אזרחיה של מדינת ישראל באו ממדינות שלא הייתה בהן תרבות פוליטית דמוקרטית , כגון מדינות מזרח אירופה ומדינות ערב , הגולה היהודית חיה ברובה בתנאים של אפליה , רדיפות ושנאה , הן מצד השלטונות והן מצד האוכלוסייה . כדי לשרוד בתנאים אלה , התפתחה באותם המקומות תרבות של חשדנות , בדלנות , אי - ציות לחוק שהפלה יהודים לרעה ואי - קבלת השלטון שהיה זר , עוין ושרירותי . בקהילות היהודיות התפתחה מסורת של עקיפת החוק בעזרת שתדלנים שפנו אל השלטונות בשם בני הקהילה . לעתים הם אף נאלצו להציע שוחד כדי להשיג את מבוקשם . היסודות הלא - דמוקרטיים האלה , שהיהודים הביאו עמם לישראל , השפיעו על דפוסי ההתנהגות של החברה הישראלית בשנותיה הראשונות של המדינה . הם באו לידי ביטוי בגילויים של חשדנות כלפי השלטון , אי - הזדהות עם השלטון , אי - סובלנות לדעות וקבוצות אחרות בחברה , אי - כיבוד החוק וליקויים במינהל הציבורי ובתהליך קבלת ההחלטות .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר