עמוד:390

הליך חקיקת חוק הצעת חוק פרטית הצעת חוק פרטית מוגשת על ידי יוזמי ההצעה , חבר כנסת אחד או כמה חברי כנסת , לאישור יושב ראש הכנסת או לסגניו המהווים את נשיאות הכנסת . היו"ר בודק אם הצעת החוק אינה נוגדת את ערכי היסוד של המדינה ואם אין היא גזענית , אנטי - דמוקרטית או שוללת את קיומה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי . לאחר האישור , ההצעה מובאת לדיון מוקדם במליאת הכנסת . בסוף הדיון עורכים הצבעה על השאלה אם להמשיך בהליך החקיקה . הדיון המוקדם בכנסת וההצבעה שמתקיימת בסופו של הדיון נקראים שלר הקריאה הטרומית . אם ההצעה מתקבלת ברוב קולות , מעבירים אותה לדיון בוועדת הכנסת שנושא ההצעה הוא בתחום עיסוקה . בוועדה מיוצגים חברי כנסת מסיעות הקואליציה ומסיעות האופוזיציה . הוועדה מכינה את נוסח הצעת החוק לקראת הבאתה לקריאה ראשונה במליאת הכנסת . הצעת חוק ממשלתית כאשר היוזמה להצעת החוק באה מהממשלה , מתקיים בממשלה דיון על אישור נוסח הצעת החוק במסגרת ישיבת ממשלה , ובסופו מצביעים השרים על אישור הצעה זו . לאחר מכן מוגשת הצעת החוק לקריאה ראשונה בכנסת . כלומר , הצעת חוק ממשלתית אינה מובאת בוסגרת ההצעה על ידי נשיאות הכנסת ולא מתקיים שלב הקריאה הטרומית , שכן הדיון וההצבעה נערכים במסגרת הממשלה . תהליך חקיקת חוקים נעשה בשלושה שלבים המכונים קריאה ראשונה , קריאה שנייה וקריאה שלישית . שלוש פעמים מעמידים את הצעת החוק להצבעה . כל חוק חדש מבטל חוק קודם שעסק באותו נושא . קריאה ראשונה : בקריאה הראשונה דנה הכנסת בשאלה אם נחוץ חוק בעניין שבו עוסקת ההצעה . מהלך שלב הקריאה הראשונה : השר ( אם הצעת החוק היא ממשלתית ) או חבר הכנסת ( אם הצעת החוק היא פרטית ) מציג את הצעת החוק לפני חברי הכנסת במליאה ומתקיים דיון כללי . המציע את הצעת החוק משיב לחברי הכנסת המתעדים להצעתו ומתקיימת הצבעה . אס מחליטים , בהצבעה , לקבל את הצעת החוק - מעבירים אותה לוועדת הכנסת המתאימה . קריאה שנייה : הוועדה בודקת את הצעת החוק סעיף אחר סעיף , שומעת חוות דעת של מומחים המוזמנים לישיבות הוועדה ומנסחת את החוק לקראת הקריאה השנייה . הוועדה בוחנת את ההצעה ביסודיות ולכן עבודתה יכולה להימשך זמן רב . לדיון בוועדה יש חשיבות רבה מבחינת ההליך הדמוקרטי , כיוון שהוא מאפשר לנציגי סיעות הקואליציה והאופוזיציה להשפיע על הניסוח ועל התכנים של החוק . הוועדה מביאה את החלטותיה בפני מליאת הכנסת . היא מציגה גם את הדעות של חברי הוועדה שהתנגדו לסעיפים שונים בהצעת החוק . חברי הכנסת מצביעים בנפרד על כל סעיף וסעיף שבהצעת החוק . אם יש התנגדות לסעיפים שונים בהצעת החוק , תוחזר הצעת החוק לדיון בוועדה . לאחר שהוועדה תערוך שינויים בהצעה , תובא ההצעה למליאה לקריאה שנייה נוספת , והכנסת תצביע שוב על כל סעיף וסעיף בנפרד .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר