עמוד:567

המחוקק האנושי להסדיר תחומים מסוימים , מצד אחר . ביהדות ( כמו באיסלאם ) יש הסבורים כי הדת פרוסה גם על החלטות של המרינה , וכי להלכה היהודית , כפי שהיא נקבעת על - ידי פוסקיה המוסמכים , יש מה לומר גם לגבי סוגיות מרכזיות העומדות על סדר היום המדיני . שומרי מצוות אחרים סוברים כי הדת היהודית , מתוכה , מחייבת להשאיר את ההכרעה בסוגיות אנושיות - פוליטיות לעם . כך נוצרים הקונפליקטים שאנו נתקלים בהם בזמן האחרון , כאשר רבנים בכירים קובעים , כעניין הלכתי , איסור על פינוי שטחי ארץ ישראל , ולמדים מכך מסקנות לגבי התנהגותם של חיילים . כאשר יש הטוענים שביטויים אלה הם קריאה לעשיית מעשה בלתי - חוקי , וצריכים להיחקר כעבירה פלילית . מושמעת לעתים הטענה שיש בכך פגיעה בכבור התורה , בזכותם של רבנים לחופש הדת ובחובתם הדתית לבאר את עמדת ההלכה בסוגיה . מניעת התנגשות כזאת היא עניין משותף של המדינה ושל הדתות . המדינה צריכה להרגיש חובה לא לגרום קונפליקט בין חוקיה לבין פירושי ההלכה , ושומרי - המצוות שבתוכה צריכים להיות מודעים שהם מחויבים לדמוקרטיה ולמורכבות של חיים במסגרתה . בכל מקרה של התנגשות פוטנציאלית , על המדינה לשקול אם היא יכולה להרשות לעצמה לוותר . דמוקרטיה אינה יכולה להישאר שוות - נפש לרעיון שמי שלא הצליח לשכנע את מקבלי ההחלטות שומר לעצמו את הזכות הנוספת לטרפד את החלטתם באמצעות פעילות בלתי - חוקית מאורגנת וממוסדת . דמוקרטיה חפצת חיים חייבת לראות בפעולות כאלה חתירה תחת עצם קיומה , וקריאות מאורגנות לביצוען כדבר שאינו לגיטימי . יש שני איומים חיצוניים על המדינה היהודית : סכנה צבאית לקיומה הפיזי כמדינה נפרדת וייחודית , ואיום דמוגרפי בעקבות אובדן או הקטנה ניכרת של הרוב היהודי בארץ , שיוליך לביטול אופיה הייחודי בדרך דמוקרטית . נוסף על כך דרוש למדינה היהודית שבני הרוב היהודי בתוכה יקיימו חיים של יצירתיות תרבותית ייחודית , וכי יהיו להם רצון , עניין ויכולת בשימור זהותו של העם היהודי ובחיזוקו ובהמשך מימושה של זכותו להגררה עצמית מדינית בישראל . שני הנושאים [ שהובאו למעלה ] קשורים בזהות יהודית , במהותה ובחוסנה . חוק השבות הוא בעת ובעונה אחת כלי להבטחת גידול הרוב היהודי , מימוש מרכזי של ייחוד יהודי של המדינה , ונקיטת עמדה שנויה במחלוקת לגבי " מיהו יהודי". בכל חברה , ובוודאי בדמוקרטיה , להעדפות ברורות של רוב גדול באוכלוסייה יש משקל רב . ברור לכן כי דרך להבטחת אופי ההחלטות היא שליטה מסוימת בזהות האוכלוסייה . כאשר מדובר במדינת יהודים או במרינה יהודית , ובעיקר כאשר נמצאת בארץ קבוצה גדולה של לא - יהודים , הצורך ביצירת רוב יהודי להצדקת מדינה יהודית הוא מובן מאליו . חוק השבות נראה בעיני רבים כעיקר - העיקרים של הציונות ושל המדינה היהודית . ערבים רבים טוענים , לעומת זאת , כי חוק זה הוא התגלמות של אפליה פסולה .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר