|
עמוד:519
עצם קיומה של הביקורת והפרסום שלו היא זוכה משמשים אמצעי לריסון עצמי של הגופים המבוקרים . ביקורת המדינה תורמת להעלאת נושאים בעלי חשיבות ציבורית על סדר היום . לדוגמה , נושא מימון מפלגות : מדוחות המבקר עולה שהמפלגות מנצלות פרצות בחוק מימון מפלגות ומשתמשות בחוק כמכשיר להוצאת כסף מהמדינה , וכן מקבלות כספים מתורמים ששמותיהם חסויים . בביקורת המדינה התגלה שתורמים אלה מעניקים לשתי המפלגות הגדולות סכומי עתק , עד כדי חשש לשוחד . בעקבות ביקורות אלה הוכנסו שינויים בחוק מימון המפלגות : הוגבלה תקרת התרומות שמפלגות יכולות לקבל מתרומות והוטלה עליהן החובה לפרסם את שם התורם . מטרת השינויים בחוק הייתה ליצור בקרה ציבורית על הוצאות והכנסות של המפלגות ולשמור על עקרון השוויון בנושא מימון מפלגות . כאשר מפלגה חורגת מתקציב מימון המפלגה , למבקר המדינה יש סמכות להטיל עליה קנסות בשיעור של 20% מגובה החריגה . ביקורת המבקר על אי - תקינותן של חלק ממסכות האב"כ שחולקו בזמן מלחמת המפרץ חשפה ליקויים במערך ההגנה האזרחי . פרסום הדוח בנושא זה , למרות התמדות הצבא , הוכיח את יכולתה של הביקורת לחדור גם לתחומים שהמידע בהם חסוי מטעמי ביטחון ולהבטיח את האינטרס ציבורי . לסיכום , ניתן לומר שאף על פי שאין ביכולתו של מוסד מבקר המדינה להורות לרשות השלטון לעשות או לחדול ממעשה , הרי שהשפעתו של מוסד זה היא רבה . ההשפעה נובעת מהתהודה התקשורתית שדוח המבקר זוכה לה , תהודה היוצרת מעורבות גדלה והולכת של חלקים מן הציבור בתפקודה של המערכת השלטונית בכלל ובנושאי הביקורת בפרט . בעקבות מעורבות זו נדרשות הרשויות לתקן את הפגמים שנתגלו בביקורת . עוד נציין שבהשוואה למדינות אחרות , הביקורת בישראל נחשבת לרחבה , למעמיקה ולאינטנסיבית ביותר . נציב תלונות הציבור חוק מבקר המדינה מעניק למבקר את הסמכות לפעול גם כ"נציב תלונות הציבור". כל אזרח רשאי להגיש לנציב תלונות הציבור תלונה , אם הוא סבור שנפגע ישירות ממעשה או ממחדל של אחד מן הגופים שמבקר המדינה מוסמך לבקרם . מגוון התלונות המוגש לנציב תלונות הציבור הוא רחב וכולל מקרים של הפרת זכויות האזרח , ושל יחסי גומלין בעייתיים בין האזרח לעובדי הציבור . טענה שכיחה היא שהגוף הציבורי או עובדן הציבור לא מילאו את תפקידם במתן השירות לאזרח . אי - מילוי התפקיד בא לידי ביטוי באי - מתן תשובה בזמן , ביחס בלתי אדיב או באי - מתן שירות . גם כאן מתקבלות קביעותיו והחלטותיו של מבקר המדינה כנציג תלונות הציבור כהמלצה בלבד , ורשויות השלטון אינן מחויבות לאמץ את המלצותיו . המקרה החריג בעניין זה מתייחס למקרים שבהם עובד ציבור חושף מעשי שחיתות במקום עבודתו . במקרה כזה מוסמך נציב תלונות הציבור לצוות על מתן הגנה לעובד . זאת , כדי למנוע מצב שבו עובד שהתריע על מעשה שחיתות יועבר מתפקידו , יפוטר או ייענש בכל דרך אחרת .
|
|