|
עמוד:505
תחום הלשון . הלשון הערבית היא שפה ממלכתית רשמית שנייה במדינה . רשויות השלטון חייבות לפרסם את כל פרסומיהן הרשמיים , כגון חוקים , תקנות ושלטים בדרכים גם בשפה הערבית . הערבים יכולים להשתמש בשפה הערבית בפנייה במשרדי הממשלה ובבתי המשפט . ההכרה בשפה הערבית כשפה רשמית באה לידי ביטוי גם בכיתוב על המטבעות , שטרות הכסף , בולי הדואר ותעודות הזיהוי - כל אלה מודפסים בעברית ובערבית . אמצעי התקשורת הממלכתיים חייבים לשדר תכניות בשפה הערבית כדי לענות על צורכי האוכלוסייה הערבית . תחום החינוך . בישראל יש מוסדות חינוך המיועדים לאוכלוסייה הערבית והדרוזית : גני ילדים , בתי ספר יסודיים ועל יסודיים שבהם מלמדים בשפה הערבית . במוסדות החינוך האלה לומדים ילדי קבוצות המיעוט את הספרות , את הדת המורשת ואת ההיסטוריה הייחודיות להם בצד לימוד זכויותיהם וחובותיהם האזרחיות במדינה . הינפיש זטיית האדם יהקנוצה בישראל נפי שלמדנו , קיים קושי להגן על זכויות האדם ולממש אותן באופן מוחלט הן בשל ההתנגשות בין הזכויות לבין עצמן , הן בשל ההתנגשויות בין הזכויות לבין יעדים אחרים של המדינה , והן בשל הנורמות החברתיות הנוהגות במדינה . יש לציין שגם בנושא זכויות הקבוצה יש פער בין ההלכה למעשה , בין החוק הכתוב למציאות . במרבית שלטי התנועה ושלטי הרחובות , לדוגמה , מופיע כיתוב באנגלית לצד הכיתוב בשפה העברית , אך אין כיתוב בערבית , גם באזורים שבהם מרבית האוכלוסייה דוברת ערבית ; חברת " אגד " אינה מוסיפה כיתוב בערבית ללוחות זמנים של האוטובוסים , ועוד . באמצעות עבודת התרגול שלהלן נבדוק את אופני מימוש זכויות האדם והקבוצה בחיי היום - יום ואת הנורמות המקובלות במציאות הישראלית . ת ר ג ו ל זכויות האדם והקבוצה בישראל .1 עיינו ברשימת החוקים ( עמ' 507 - 509 ) : א . ציינו אילו מהחוקים מגנים על זכויות האדם . אילו זכויות מוגנות בחוקים שציינתסז ב . ציינו אילו מהחוקים מגנים על זכויות הקבוצה . אילו זכויות מוגנות בחוקים שציינתמו ג . ציינו באילו מהחוקים יש פגיעה בזכויות האדם . נמקו את קביעתכם והסבירו את מטרת החוק . .2 עיינו בחוקים ( עמ' 508 - 509 ) : חוק הקלות לחירש ( 1994 ) ; חוק הגנת הפרטיות ( 1981 ) ; חוק יסוד : חופש העיסוק ( 1992 ) וציינו : א . אילו חוקים מבטיחים מימוש הזכות על ידי הגבלת התערבות השלטוןו נמקו . ב . אילו חוקים מחייבים את התערבות השלטון כדי להבטיח את מימוש הזכותו נמקו .
|
|