|
עמוד:480
הצעות אלה עוררו את התנגדות ראשי הרשויות המקומית ותושביהן . אלה טוענים שאין הם מוכנים לוותר על איכות החיים ביישוב , על הקשר הישיר בין ראש המועצה לתושבים , על השירותים הניתנים לתושבים ברמה גבוהה . שכן , לדבריהם השירות ברשות קטנה יעיל יותר מזה המוענק לתושבים ברשות גדולה . השלטון המקומי : תלות בשלטון המרכזי מידת האוטונומיה של השלטון המקומי היא אחד המרכיבים העיקריים במערכת יחסי הגומלין בין השלטון המרכזי לבין השלטון המקומי . על פי חוק הרשויות המקומיות , הרשויות איע עצמאיות ברוב תחומי פעולותיהן והן תלויות ברשות המרכזית . הכנסת מגבילה את הרשות המקומית : היא קובעת בחוק את הגובה המקסימלי של מסי הארנונה , המהווים את עיקר הכסף המשמש לפעילות הרשות . אם הרשות המקומית מבקשת להגדיל את מס הארנונה במהלך שנת הכספים , היא נדרשת לקבל אישור משר הפנים . במילים אחרות , השלטון המקומי אינו אוטונומי להחליט מה יהיה גובה מסי הארנונה שנדרשים תושבי הרשות המקומית לשלם . חוק אחר - חוק יסודות התקציב מגביל את סמכותן של הרשויות המקומיות ללוות כספים . סמכות של השלטון המקומי לחוקק חוקי עזר מוגבלת : הרשות המקומית אינה יכולה לחוקק חוקי עזר הסותרים חוק שנחקק בכנסת . לשר הפנים יש סמכות להתערב בחקיקת העזר . יתרה מזאת , בנושאים מסוימים השלטון המקומי חייב לקבל הסכמה או אישור מראש של שר הפנים או של שר אחר בממשלה שהנושא הוא בתחום סמכותו . לדוגמה , בנושא מחזור פסולת נדרשת הסכמה ואישור של שר הפנים ושל השר לאיכות הסביבה . כאשר לדעת שר הפנים הרשות המקומית אינה מתפקדת כנדרש , בסמכותו לפזר את המועצה הנבחרת ולמנות במקומה אדה קרואה אשר תנהל את הרשות . התערבויות כגון אלה של השלטון המרכזי בסמכויות השלטון המקומי מגבילות את יכולתה של הרשות המקומית להתפתח כרשות נבחרת עצמאית המנהלת את ענייניה רק על פי האינטרסים והצרכים המקומיים . השלטון המקומי : אוטונומיה לנאורה , הרשויות המקומיות מוגבלות על ידי השלטון המרכזי מתוקף החוק , אם כי בשנת 1985 החליטה הממשלה לאמץ את המלצות ועדת ענבר - הוועדה הממלכתית לענייני השלטון המקומי * - להרחיב את הסמכות , שיקול הדעת והאחריות של הרשויות המקומיות בכל תחומי פעילותן . אך למעט תיקונים קלים בסדרי העבודה , נשארו ההמלצות ברמה התאורטית ולא עוגנו בחוק . עם זאת , מאז אמצע שנות ה - 80 מתחזקת האוטונומיה של השלטון המקומי , ויחסי הגומלין בין שתי הרשויות הולכים ומתעצבים במתכונת של מערכת יחסים בין שני שותפים . יש לציין שאין מדובר בשותפות שוות ערך . ועדת זנבי : ב - 1976 הלימה ממשלת ישראל ועדה ממלכתית לענייני השלטון המקומי . לאחר חמש שנות עבודה הגישה הוועדה המלצות מעשיות מפורטות לשינוי יסודי במעמדו ובסמכויותיו של השלטון המקומי : הרחבת הסמכויות והאחריות של השלטון המקומי , מכאן , וצמצום מעורבותו של השלטון המרכזי , מכאן .
|
|