עמוד:479

המחדלים והליקויים , וכן פרסום המידע הרלוונטי לרשות מתוך דוחות מבקר המדינה . הפרסום בתקשורת המקומית מאלץ את ראשי הרשויות המקומיות להתייחס לביקורת ולהתחשב בדעת הציבור , כלומר , לתקן את הפגמים ולהיענות לצורכי התושבים . זאת , משום שהם מודעים לכך שציבור זה קובע את עתידם הפוליטי בעת הבחירות . התושבים . לרשות התושבים עומדות כמה דרכים לבטא את ביקורתם : פנייה לעיתונות המקומית , פנייה למוסדות הפיקוח השונים ופנייה לבתי משפט . כדי לבטא את מחאתם ואת אי - שביעות רצונם האזרחים מארגנים הפגנות ומזמינים את התקשורת לסקר אותן . זאת , על מנת ליצור דעת קהל אוהדת ולהפעיל לחץ על ראש הרשות . מעמדו של השלטון המקומי השלטון המקומי ממלא שתי פונקציות : זרוע מינהלית של השלטון המרכזי , מזה , וגוף שלטוני אוטונומי , מזה . מצד אחד , השלטון המקומי מסייע בידי השלטון המרכזי בנשיאת עול השלטון , ובהתאם לכך , השלטון המרכזי מעניק לו סמכויות ניהול ושליטה ברמה המקומית . מצד אחר , השלטון המקומי הוא גוף שלטוני נפרד הנבחר בבחירות דמוקרטיות במטרה לשרת את התושבים , לשאת באחריות כלפיהם ולמסור להם דין וחשבון על הישגיו ועל מחדליו . שלטון מקומי נפרד הוא יסוד דמוקרטי חשוב במדינה , משום שהוא שואב את סמכותו מתושבי הרשות המקומית הבוחרים את ראש הרשות המקומית ואת חברי מועצת הרשות המקומית . מאחר שהשלטון המקומי משמש בשתי הפונקציות גם יחד , הרי שמצד אחד הוא מייצג את השלטון המרכזי , כזרוע מינהלית שלו , ומצד אחר הוא נדרש לייצג את תושבי המקום בפני אותו שלטון מרכזי . בהתאמה התפתחו שתי גישות בדבר תפקידו ומקומו של השלטון המקומי במדינה הדמוקרטית . גישה אחת מתמקדת בהיבט של היעילות , כלומר - השלטון המקומי הוא בעיקר זרוע מינהלית של השלטון המרכזי . לדעת בעלי גישה זו , כדי לייעל את עבודת השלטון המקומי , יש להקים רשויות מקומיות גדולות הכוללות יישובים אחדים . גישה זו יושמה בבריטניה : השלטון המרכזי שם הקטין את מספר הרשויות המקומיות על ידי מיזוג מספר רשויות לרשות אחת , וכן צמצם את סמכויותיהן של הרשויות המקומיות והגביל את יכולתן להטיל מסים מקומיים . כל זה נעשה על דעתו של השלטון המרכזי בלבד . גישה אחרת מתמקדת בחשיבות היסוד הדמוקרטי , כלומר בחשיבות קיום רשות שלטונית אוטונומית מקומית לצד השלטון המרכזי . לדעת בעלי גישה זו , השלטון המקומי הוא מרכיב דמוקרטי הכרחי במדינה דמוקרטית , ועליו לפעול לצד השלטון המרכזי תוך שיתוף פעולה עמו . על כל אחת מרשויות השלטון לפעול בתחום סמכותה . בעלי גישה זו תומכים בצמצום תלותן של הרשויות המקומיות בשלטון המרכזי . הם מתנגדים למדיניות של צמצום מספר הרשויות המקומיות והקמת רשויות מקומיות גדולות הכוללות בתוכן כמה יישובים . בישראל קיים ויכוח בין התומכים בשתי גישות אלה . לעתים הוויכוח פורץ את גבולות המקום ומועלה על סדר היום הציבורי . למשל , הצעותיו של משרד הפנים לאחד את שבע הקריות שבמפרץ חיפה לרשות מקומית אחת , או לאחד את כל הרשויות בבקעת אונו -

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר