|
עמוד:473
פקודה זו מקנה לשר הפנים את הסמכות לכונן בצו ( חקיקת משנה ) מועצות מקומיות ולקבוע את תפקידיהן וסמכויותיהן . כאשר רוצים לשנות הוראות המצויות בפקודת העיריות , נדרשת חקיקה של הכנסת ; ואילו כאשר רוצים לשנות הוראות התקפות לגבי המועצות המקומיות נדרש רק צו תיקון החתום בידי שר הפנים . נוסף לכך יש חוקים משותפים לכל הרשויות המקומיות המסדירים עניינים בתחום פעולותיהן של הרשויות המקומיות : ביוב , תכנון ובנייה , מתן רישוי לעסקים ושירותי כבאות . להבדיל מסמכויותיו של השלטון המרכזי : הרשות המבצעת - הממשלה , הרשאית להתוות מדיניות ולפעול כל עוד אינה פוגעת בחוק ( גם אם אין חוק המגדיר פעילות מסוימת ) , הרי שהרשויות המקומיות יכולות לפעול רק על פי מה שמתיר להן החוק ואינן יכולות לעשות את מה שאינו מוגדר בחוק . כלומר , לרשות המקומית אין סמכות לפעול בכל תחום , אלא רק אם קיים חוק הנותן לה היתר מפורש לפעול . למרות מגבלה זו , בפועל יש לרשויות המקומיות חופש פעולה רחב , משום שהחקיקה המנדטורית בנושא הרשויות המקומיות , התקפה גם כיום , מעניקה להן מרחב פעילות רחב . סמכויות אלה כולות את ארגון הרשות המקומית וניהולה . סמכויותיהן של הרשויות המקומיות כוללות בעיקר את התחומים האלה : חקיקת חוקי עזר , הטלת מסים , שפיטה , תכנון ובנייה . חקיקת חוקי עזר . במסגרת סמכות חקיקת המשנה של הרשות המבצעת ניתנה לרשויות המקומיות סמכות לחקיקת משנה במסגרת של חוקי עזר עירוניים . סמכות זו היא אחת הסמכויות החשובות שמעניק החוק לרשות המקומית . חוק העזר נועד לאפשר לרשות לממש את הסמכויות והתפקידים שהיא רשאית לבצע למען תושבי המקום ולהסדיר את האופן שבו מחלקות הרשות נותנות שירותים לתושבים . בסמכות הרשות לחוקק חוקי עזר בנושאים רבים וחשובים : איכות הסביבה , בריאות הציבור , תברואה , פיקוח על גני שעשועים , סלילת כבישים , הנחת קווי ביוב ומים . באמצעות חוקי העזר גובה הרשות מסים ואגרות למימון פעולותיה , קובעת דרכי פיקוח ואכיפת החוק ומגדירה סדרי מתן רשיונות לפעולות התושבים . כללית אפשר לומר שבאמצעות חוקי העזר הרשות המקומית משפיעה על הסביבה הפיזית והאנושית של תושבי הרשות . מתן סמכות חקיקה רחבה וההיתר לאכוף את החוק הניתנים לרשות המקומית עלולים לגרום לריכוז עוצמה וכוח גדולים בידי הרשות המקומית . כדי להגביל את הרשות המקומית נקבעו בחוק כמה הגבלות : רשות מקומית רשאית לחוקק חוקי עזר אך ורק בנושאים שהמחוקק הסמיך אותה לכך ; אסור שחוקי העזר יהיו מנוגדים לחוק רגיל שחוקקה הכנסת ; שר הפנים צריך לאשר את חקיקת העזר ; חוקי העזר נתונים לביקורת של בג"ץ ; בית המשפט יכול לפסול חוקי עזר בשל אי - סבירות , אפליה , או בשל פגיעה בכללי הצדק הטבעי . הטלת מסים . לרשות המקומית יש הסמכות להטיל על תושביה מסים מקומיים ותשלומי חובה , כגון ארנונה , מס שמטילה הרשות המקומית על נכסים מסוגים שונים כמו : דירות , משרדים , בתי מלאכה , קרקע , אגרות עבור שירותים דוגמת שירותי חינוך , ודמי השתתפות
|
|